По шестой песни:
И поется кондак и икос (или мученичен, аще несть).Стихи́:
Кресту́ водру́жшуся, освяти́ся земля́ дре́вле:
И ны́не я́вльшуся, освяти́ся не́бо.
При Константи́и царе́, сы́не вели́каго Константи́на царя́, и при Кири́лле патриа́рсе Иеросали́мском, в день свята́го Пентико́стия, в тре́тий час дне, яви́ся честна́го и животворя́щаго Креста́ о́браз стоя́щь све́том на небеси́, ви́дящим всем лю́дем. Превы́ше у́бо святы́я Голго́фы распростре́ся, иде́же Госпо́дь наш Иису́с Христо́с распя́тся, и достая́ше до святы́я горы́ Елео́нския, иде́же све́тлость лучь со́лнечных скры. Тогда́ всяк во́зраст христиа́нский, ю́нии же и ста́рии со младе́нцы и ссу́щими в Бо́жию святу́ю це́рковь приидо́ша с вели́кою ра́достию, и сла́ву и благодаре́ние с те́плым умиле́нием возсла́ша Бо́гу о пресла́внем чудеси́. О нем же святы́й Кири́лл Константи́ю и написа́, утвержа́я его́ в правове́рней ве́ре су́ща.
В то́йже день па́мять свята́го му́ченика Ака́кия
Стихи́:
Кто па́че сего́ ин в ра́дости му́ченицы?
Добре́йшему Ака́кию отсеко́ша главу́.
Сей бя́ше при Максимиа́не царе́, каппадоки́анин ро́дом, числа́ мартиси́йскаго. Приведе́н же Фи́рму кня́зю, испове́да и́мя Христо́во и мно́го от него́ му́чен быв. И по́слан быв Велиа́ну ино́му кня́зю. И́же и той приведе́ его́ со ине́ми свя́заными в Виза́нтию, и лю́тыми бие́нии и у́зами сокруши́в его всади́ и́ в темни́цу, иде́же предста́вше а́нгели поста́вишя его́ здра́ва. Посе́м по́слан быв к Фалкиа́ну ино́му кня́зю, ему́же повеле́вшу мече́м главу́ его́ отсеко́ша. Соверша́етжеся собо́р его́, во святе́м его́ муче́нии, су́щем в Ептаска́лех, иде́же быва́ет и обновле́ние це́ркве его́.
В то́йже день святи́и му́ченицы Геона́нии (Гаянии), Неофи́т, и Га́ие, мече́м сконча́шася
Стихи́:
Аз свя́зан сый и посеце́ мене́ мечу,́
Я́ко и ко страда́льцем Га́ие му́ченик рече́.
В то́йже день е́же о Госпо́дстей Па́сце неде́ля святы́х трех сот и осмина́десяти богоно́сных оте́ц и́же в Нике́и
Стихи́:
Собо́ра хвалю́ спасе́ных уче́ний,
Спа́сших ве́рныя я́ко во гра́де Тро́ичне.
В то́йже день сло́во свята́го Петра́ Алекса́ндрскаго
И́же ели́цы от высоты́ своея́ преска́чут на по́двиг боле́знен, и хотя́ще влещи́ себе́ в напа́сть прихва́тящих, па́че же и бра́ни разжига́юще у́глии гре́шных, и тех прио́бщне. Та́че же и о и́мени Христо́ве прише́дших, не и еще́ вне́млют сло́ву Его́ уча́щу, блюди́теся, да не вни́дете в напа́сть. И па́ки моли́тва глаго́лати ко отцу́, не введи́ нас в напа́сть но изба́ви нас от неприя́зни. Егда́ и апо́столов мно́гажды во вре́мя отше́ствия домо́внаго влады́ки и учи́теля их Христа́, от хотя́щых я́ти и́, уча́щу их неде́рзо ходи́ти ко враго́м. И я́ко вре́мя прибли́жися стра́сти его́ не предаде́ себе́, но ожида́ше до́ндеже приидо́ша Нань со ору́жием и дреко́льми. И глаго́лет я́ко на разбо́йника ли приидо́сте со ору́жием и дреко́льми я́ти мене́. И́же преда́ша Его́ рече́ Пила́ту. Тем не по ра́зуму творя́т Его́ словеса́ вмета́ющии себе́ в напа́сть. Я́коже утвержа́я нас о гоне́ниих глаго́лет. Внемли́те себе́, предадя́т бо вы на со́нмища, и в со́нмех убию́т вы. Предадя́т же вы рече́, а не са́ми преда́стеся. И к судия́м рече́ и к царе́м ведо́ми бу́дете и́мене Моего́ ра́ди, а не себе́ приведе́те. Поне́же отбега́ти вам вели́т, и от ме́ста на ме́сто гони́мом и́мене Его́ ра́ди. И па́ки а́ще изжену́т вы от гра́да сего́, бежи́те в други́й. Ни бо́ хо́щет самово́льством нам к дия́волим поспе́шником, и оружено́сцем я́ко да не мно́жайшим смерте́м неви́нни бу́дем, па́ки понужа́юще их. Па́че же раздража́юще я́ и устрая́ти смертоно́сная де́ла, но ожида́ти к себе́ и внима́ти. Бди́те и моли́теся, да невни́дете в напа́сть. Та́ко Стефа́н пе́рвый в след сего́ муче́ния прии́м во Иеросали́ме, восхище́н от законопресту́пник, и приведе́н в со́нмище, и побива́емь во и́мя Христо́во, просла́вися, моля́ и глаго́ля Го́споди не поста́ви греха́ сего́ им. Та́ко и Иа́ков второ́е ят от И́рода, и мече́м главу́ его́ усеко́ша. Та́ко и пе́рвый апо́столом, мно́гажды ят, и в темни́це сохране́н. Последи́ в Ри́ме распя́т бысть. Та́коже и провозвы́сивыйся Па́вел мно́жицею пре́дан быв и до сме́рти беды́ приимова́в, мно́го страда́в, и хвали́вся о мно́зех гоне́ниих и ско́рбех, в то́мже гра́де ят, и мече́м главу́ его́ отъя́ша. И́миже хваля́шеся испове́дая, я́ко в Дама́сце коше́м со стены́ све́шен бысть но́щию, и убежа́ от руку́ иму́щых я́ти его́. И́бо предлежа́щее бе́ испе́рва благовести́ти и учи́ти сло́ву Бо́жию. В них же утвержа́юще бра́тию пребыва́ти в ве́ре. И се глаго́лати, мно́гими скорбьми́ подоба́ет нам вни́ти в Ца́рство небе́сное. Не иска́ху бо своея́ во́ли, но мно́гих, да спасу́тся. И суть мно́га тех сия́, по словесе́х соде́янных. Но я́коже апо́стол глаго́лет, прииме́те у́бо наказу́ющых, я́коже ле́по.
В то́йже день сло́во от Лимони́са о Касиа́не епи́скопе
Во гра́де Неро́не бысть епи́скоп и́менем Касиа́н. Обы́чай име́яше тако́в, по вся дни служи́ти Бо́гови да́же и во вся дни жития́ своего́. И зело́ бе ми́лостив. Во еди́н же день жития́ своего́ не служи́вшу ему́, бысть явле́ние не́коему е́теру попо́ви в виде́нии нощне́м, иди́ глаго́ли епи́скопу, не преста́й Ми творя́ святу́ю слу́жбу. Егда́ бо прии́деши на па́мять святу́ю апо́столу Петра́ и Па́вла в Рим, тогда́ возда́м мзду твою́. Воспряну́в же поп от виде́ния, и не дерзну́ пове́дати епи́скопу. Бысть же явле́ние попо́ви и во втору́ю нощь то́же; Та́коже и того́ не пове́да епи́скопу. В тре́тию же нощь рече́ ему́ прише́д, иди́ и глаго́ли епи́скопу Касиа́ну, я́коже ти есть повеле́но. За ослуша́ние же попо́ви мно́ги ра́ны возда́шася ему́. У́тру же бы́вшу, вско́ре тече́ поп, и ви́де епи́скопа служа́ща, и весь слеза́ми облия́вся, паде́ на ногу́ епи́скопу, показа́я ра́ны ему́, и пове́дая ему́ вся и от того́ часа́ епи́скоп ни еди́ного дне не преступи́. По виде́нии же том на тре́тие ле́то, прии́де на па́мять святу́ю апо́столу Петра́ и Па́вла в Рим, уве́дав свое́ отше́ствие к Бо́гу. И я́коже бе обы́чай приходя́щим, повеле́нием всех епи́скоп, да́ша ему́ ме́сто служи́ти в старе́йшиньстве. И та́ко служа́щу ему́ Литорги́ю в це́ркви святу́ю апо́столу Петра́ и Па́вла, и Бог просла́ви его́, просвети́ся лице́ его́. И еще́ слу́жбе не соверше́не, и дав мир, и ся́де, и мно́го поучи́в о любви́, предаде́ ду́шу свою́ Го́сподеви. И вси просла́виша Бо́га, прославля́ющаго уго́дники Своя́.
В то́йже день сло́во о разбо́йнице, и́же испове́дая вся своя́ согреше́ния пред все́ми ка́яся
Аз Иоа́нн ви́дех стра́шну вещь, прише́д во Александри́ю, ви́дех не́коего от разбо́йническаго чи́на ко мни́шескому чи́ну прише́дша: его́же изря́дный Иоа́нн па́стырь и врачь повеле́ за седмь дний пока́явшася приима́ти, на виде́ние то́кмо ме́ста покая́ннаго. По седми́х же днех призва́в того́ вопроша́ше его́: а́ще с ни́ми хо́щет жи́ти со всем изве́стием. И вопроси́ и́: «Что не подо́бно соде́я в свое́м житии́?». Он же с прилежа́нием вся своя́ испове́да грехи́. И рече́ ему́ искуша́я его́ игу́мен: «Хощу́ у́бо да пред все́ю бра́тиею сия́ глаго́леши». Он же своя́ грехи́ возненави́дев, не отсту́пно обещава́яся: «А́ще хоще́ши, рече́, то посреде́ Александри́и испове́м».
И собра́ игу́мен вся мни́хи число́м две́сте и три́десять. И в неде́лю по боже́ственому собо́ру сотворя́еме Литурги́и. По сконча́нии же Ева́нгелия, повеле́ вести́ и́ я́ко осу́жденика о́ного не́коею бра́тиею влеко́ма, и во власяно́е вре́тище оболче́на, и по ру́це свя́зана, на главе́ его́ плати́ще иму́щи, и ху́де бие́ма. И удиви́вшеся ви́девшии, вси с пла́чем воздохну́вше, не ве́дяху бо что есть твори́мое. Та́же я́ко близ церко́вных двере́й приспе́, возгласи́ ему́ честна́я она́ человеколюби́вая глава́ ве́лиим гла́сом: «Ста́ни, не досто́ин бо еси́ и́же зде вхо́да». Он же ужа́сся, паде́, от святи́лища исше́дша гла́са, я́коже сам по́слежде с кля́твою нам пове́даше, не от челове́ка гла́су исше́дшу, но а́ки гро́му стра́шну свы́ше прише́дшу. И весь стра́хом одержи́мь паде́ на ли́цы трепе́ща, и до́ле лежа́, помо́ст слеза́ми моча́ше. И рече́ ему́ врачь: «Рцы вся соде́янная нам пред все́ми». Он же с тре́петом испове́да вся по еди́ному. И такова́я всяк слух удивля́юща, о́во плотска́я по естеству́ и чрез естество́; слове́сная же и живо́тная отравле́ния и уби́йства, и и́на их же несть ле́по слы́шати, или́ писа́нию преда́ти. И испове́давшуся ему́, а́бие повеле́ его́ пострищи́, и к бра́тии причести́.
Аз же преподо́бнаго почуди́вся му́дрости, и вопроша́х его́ осо́бь глаго́ля: «Что ра́ди тако́в стра́шен о́браз сотвори́?». Он же рече́: «Вои́стину двоего́ ра́ди се сотвори́х. Пе́рвое у́бо, да испове́дает с ним прише́дшим, и сим студо́м бу́дущаго суда́ избу́дет, е́же и бысть: и́бо не воста́ от земли́ бра́те Иоа́нне, до́ндеже от всех отпуще́ние получи́ - и не не ве́руй се́му. Не́кто ми от лу́чших брат глаго́ля: я́ко ви́дех рече́ не́коего стра́шна, иму́ща хартию́ напи́сану и трость. Егда́ рече́, испове́м на ся вся беззако́ния моя́ Го́сподеви, и ты оста́вил еси́ нече́стие се́рдца моего́. Второ́е же, поне́же друзи́и неиспове́дана согреше́ния и́мут, сего́ ра́ди и о́нех на испове́дание устрая́ю. Без него́ же ни еди́н же оставле́ния грехо́в прии́мет».