По шестой песни:
И поется кондак и икос (или мученичен, аще несть).Стихи́:
Со юнце́м бо́решися до́брый му́чениче Анти́па,
Тебе́ опаля́ющь, ты не веля́ ничто́же:
В единонадеся́тый в ме́дян вол Анти́па вве́ржен, сожже́ся.
Той бя́ше во времена́ Дометиа́на царя́, совре́менник святы́х апо́стол, внегда́ богосло́в, и благове́стник Иоа́нн в Патм прогна́н бя́ше. И па́ки то́йже и во еписто́лии о нем и́нде написа́, свяще́нника того́ ве́рна и му́ченика до́бра нарица́ет. И́мже в це́ркви Перга́мстей, архиере́й святы́й Анти́па поста́влен во мно́зе ста́рости и тве́рде. Ят же быв от идолослужи́тель, я́вльшымся бесо́м, и́мже они́ же́ртвы приноша́ху, я́ко не могу́щым в свое́м ме́сте жи́ти, ниже́ приноша́емыя же́ртвы приима́ти, но прогоня́емым им Анти́пою. Приведе́н же быв к иге́мону. Иге́мону же наче́ншу вопроша́ти его́, я́ко старе́йшая честне́йша суть, не́жели но́вая, мня и́дольскую слу́жбу ста́рую, и ле́ты мно́гими: а христиа́нскую едва́ вчера́ наче́ншуюся, и от ма́лых прие́мшуюся. Отвеща́в же к нему́ святы́й: «Ка́ин старе́йши бя́ше, а А́вель ме́нши, но Бог прия́т А́велевы же́ртвы, на Ка́иновы же ни поне́ очи́ма погля́дав: да не мози́ ми хвали́тися о дре́вней слу́жбе». Сие́ же слы́шавше неве́рнии, и на гнев подви́гшеся, вол ме́дян ско́ван вельми́ разже́гше, и та́мо свята́го вве́ргоша. И в нем мно́го Бо́гу помоли́вся, и вели́кую Его́ си́лу воспе́в: и о и́хже сподо́блься Того́ благода́рствив. И о помина́ющых его́ во вся́ких боле́знех, и о неутеши́мей зу́бней боле́зни, безстра́стно цели́ти испроси́в. И о ми́ре помоли́вся, и отпуще́ние грехо́в, и бу́дущаго суда́ очище́ние получи́ти того́ помина́ющым. И ко Го́споду отъи́де. И положе́н бысть в це́ркви Перга́мстей, ми́ро и цельбы́ непреста́нно точа́. Соверша́ет же ся собо́р его́, в собра́нии свята́го и всехва́льнаго апо́стола и благове́стника Иоа́нна Богосло́ва, близ святы́я и Вели́кия це́ркве.
В тойже день преподобная Трифена иже в Кизице миром скончася
Стихи́:
[Трифена зрящи в роскоши бренность ея,
Отлучается от бренныя плоти.]
В тойже день преподобнаго отца нашего Фармуфия
Стихи́:
Взыде Фармуфие от зде сущих,
Подобяся фармуфию месяцу, иже есть апрель
В то́йже день святу́ю му́ченику, Проце́шия и Марти́на
О сею́ святу́ю му́ченику, Григорий па́па Ри́мский от свята́го Ева́нгелия сказу́ет, я́ко бе́ста ро́да лати́нска. И не восхоте́ста сла́вы сея́ вре́менныя, и тле́ннаго жития́ сего́, испове́дастася христиа́на пред нечести́выми мучи́тели. И за любо́вь Госпо́дню мно́го му́чена бе́ста, и прия́ста коне́ц житию́, и в небе́сное Ца́рство всели́стася, и положе́на бы́ста в Ри́ме в це́ркви свое́й.
В то́йже день сло́во о Ева́грии Филосо́фе, его́же крести́ Синеси́й епи́скоп и даде́ ему́ рукописа́ние ми́лостыни ра́ди.
При Фео́филе па́пе александри́йстем, бысть в Кирини́я епи́скоп Ева́грия и́менем филосо́фа хи́тра уче́нием, и дру́га при́сна ему́, е́ллина же су́ща ве́рою, и вельми́ ко и́дольстей слу́жбе прилежа́ща. Его́же епи́скоп Синеси́й оста́тися и́дол уча́ше, не то́чию уча́ше и́, но и тща́нием мно́гим печа́шеся о обраще́нии его́. Сей же не хотя́ приима́ти уче́ния его́. Епи́скоп же мно́гия ра́ди любве́ к нему́ не уны́ ни преста́, уча́ его́ по вся дни, моля́ его́ да бы́ в Христа́ ве́ровал, и прия́л я́же о Христе́ ра́зум. Еди́ною же рече́ филосо́ф, во и́стину епи́скопе, се́ ми христия́не глаго́лют, я́ко кончи́на ми́ра сего́ бу́дет. И тогда́ и́же от ве́ка вси челове́цы всем те́лом воста́нут, и плоть без тли прии́мут, и без сме́рти во ве́ки жи́ти и́мут. Глаго́лют же и се, я́ко ми́луяй ни́щаго, взаи́м дае́т Бо́гу. И раздава́яй ни́щим име́ние, сокро́вище себе́ на небесе́х собира́ет, и стори́цею живо́т у Христа́ прии́мет, па́ки в бы́тие. Се у́бо мне мня́тся кощу́ны и пре́лести. Епи́скоп же известова́ше ему́ все, я́ко христия́нская та́йна ничто́ же ло́жна прие́млет. И мно́гими наказа́нии извести́ ему́. По мно́зех же ле́тех преглаго́ла его́ бы́ти христиа́на, и крести́ его́, и чя́да его́ и вся и́же суть в дому́ его́. По сем даде́ филосо́ф епи́скопу три ка́пи зла́та разда́ти убо́гим, и повеле́ рек си́це, напиши́ ми рукописа́ние епи́скопе сам, я́ко сия́ мне возда́ст Христо́с стори́цею в бу́дущем ве́це. Епи́скоп же взем написа́ ему́ гра́моту я́коже восхоте́. По не́колицех же ле́тех разболе́ся филосо́ф боле́знию сме́ртною и глаго́ла ча́дом свои́м, я́ко погреба́ющи мя и сию́ гра́моту в ру́ку ми вложи́те, и та́ко мя с не́ю погреби́те. Уме́ршу же ему́, и с ха́ртиею погребо́ша и и в тре́тий день по сме́рти его́, яви́ся сам епи́скопу глаго́ля, прииди́ на гроб мой иде́же лежу́. И возми́ свое́ рукописа́ние. Аз же взях у́бо стори́цею долг, и искупи́ ми ся Христо́с. И ни еди́наго словесе́ и́мам с тобо́ю рещи́ во преки́. Но и тебе́ самого́ хотя́ извести́ти, свое́ю ти руко́ю сие́ написа́х. И ве́даше бо епи́скоп, я́ко погребо́ша с филосо́фом рукописа́ние. И призва́ епи́скоп за у́тра сы́ны его́, и рече́ им, положи́сте ли что со отце́м свои́м во гро́бе. Они́ же мня́ху, я́ко о име́нии вопроша́ет их, и ре́ша е́му, ничто́же влады́ко, то́чию умира́лныя ри́зы. Он же рече́, не погребо́сте ли и ха́ртии с ним. Они́ же ре́ша, ей влады́ко, ха́ртию сам дал ны есть умира́я, и рече́ нам погреба́ющи мя, сию́ ха́ртию вложи́те ми в ру́це. Тогда́ пове́даше им епи́скоп сон и́же бе в ту нощь ви́дел. И пое́м я́ с собо́ю и с кли́рики и с пре́дними гра́да, и идо́ша на гроб филосо́фа. Откры́вше же гроб, и взя́ша рукописа́ние, и разгну́ша, и обрето́ша но́во напи́сано руко́ю филосо́флею та́ко. Се аз Ева́грий филосо́ф, тебе́ учи́телю моему́ Синеси́ю епи́скопу, ра́доватися. Взях бо долг свой, и́же в сем мое́м сви́тце напи́сано есть, искупи́бомися стори́цею. И ни еди́наго словесе́ и́мам с тобо́ю рещи́ во преки́, его́ же ра́ди дах ти зла́то. И тобо́ю Христу́ Спа́су Бо́гу на́шему поручено́ бысть. И всем чуди́тися о сем, и сла́вляху Бо́га, зову́ще Го́споди поми́луй Творя́щий изве́стие рабо́м Свои́м. Рукописа́ние же то е́же написа́ филосо́ф, и до ны́не в Кирини́и в це́ркви лежи́т, на Госпо́дьския пра́здники излага́ют и прочита́ют пред челове́ки на слы́шание всем. Се слы́шаще, внима́ем житию́ на́шему, и разуме́ем по сему́ и по блаже́нному Ева́грию, да и мы о гресе́х свои́х попече́мся, и ми́лостию иску́пимся от уз грехо́вных. Я́ко дая́й пре́же сме́рти своея́ в ру́це ни́щим, самому́ Христу́ дае́т, и по сме́рти ве́чная блага́я стори́цею прии́мет от Го́спода Иису́са Христа́, и́стиннаго Бо́га на́шего.
В то́йже день поуче́ние Варла́ма ста́рца
Ве́руй во Еди́наго Бо́га Отца́, от Него́же вся, и мы о Нем. И во Еди́ного Го́спода Иису́са Христа́: И́мже вся, и мы Его́ ради: И́же есть о́браз Бо́га неви́димаго, Пе́рвенец всея́ тва́ри и всех век: Я́ко о Нем созда́шася вся́ческая, я́же на небеси́, и я́же на земли́, ви́димая и неви́димая: А́ще престо́ли, а́ще госпо́дьства, а́ще нача́ла, а́ще вла́сти, вся Тем бы́ша. Без Него́же ничто́же бысть, е́же бысть. И во Еди́наго Ду́ха Свята́го, о Не́мже вся: И́же И́стинный, и Животворя́щий, Бог, и боготворя́й. Дух Благи́й, Дух Пра́вый, Дух Уте́шительный, Дух сынотворе́ния. Сих Бог у́бо ко́ждо по Себе́ ви́димь, я́ко Оте́ц, и Сын, и Дух Святы́й. Еди́н же Бог в трех ипоста́сех Еди́но естество́, Еди́но Ца́рство, Еди́на си́ла, Еди́на сла́ва, Еди́но существо́, разделе́ни соста́вы то́кмо. Еди́н бо Оте́ц, Ему́же Свое́, нерожде́ние. Един Единоча́дый Сын, и Свое́ Ему́, рождество́. Еди́н же Святы́й Дух, и Свое́ Ему́, исхожде́ние. Та́ко бо мы от све́та Отца́, све́та ве́дуще Сы́на, во све́те Святы́м Ду́хом освеща́емся. В трех соста́вех (ипоста́сех) Еди́но Божество́ сла́вяще. И Той есть И́стинен Еди́н Бог, И́же в Тро́ице познава́емый. Я́ко от Того́, и Тем, и в Том вся́ческая.
Сего́ ра́ди и аз и́же о тебе́ уве́дев по́слан есмь научи́ти тя, я́коже навыко́х и соблюдо́х изнача́ла и досе́ле моея́ седи́ны. А́ще бо ве́руеши и крести́шися, спасе́шися. А́ще же не ве́руеши, осужде́н бу́деши. Сия́ бо днесь я́же ви́диши, и́миже велича́ешися, а́ще сла́ва или́ пи́ща, или́ бога́тство, и вся сия́ жите́йская пре́лесть, я́ко не су́ща и вма́ле прехо́дит: изведу́т же тя отсю́ду и не хотя́ща. И те́ло у́бо затворе́но бу́дет в малем гро́бе, еди́но оста́влено, всех люби́мых, и сро́дников, и друго́в лише́н, отню́дуже кра́сная ми́ра сего́ пре́йдут. И посе́м мно́гое скаре́дие злосмра́дная тля, в ны́нешния ме́сто добро́ты и благоуха́ния объи́мет тя: Ду́шу же твою́ вложа́т в преиспо́дняя земли́, во осужде́ние а́дово до после́дняго дне воскресе́ния. Егда́ па́ки прии́мши душа́ свое́ те́ло, отве́ржена бу́дет от лица́ Госпо́дня, и преда́стся родству́ огня́ паля́щаго. Помы́сли, какова́я ти та́мо приключа́тся, а́ще пребу́деши в неве́рствии. А́ще же усе́рдно послу́шаеши зову́щаго тя на спасе́ние, и све́том Его́ зна́менаешися, всех у́бо отве́ргся, Тому́ же Еди́ному приле́плься, какова́ получи́ши утверже́ния и весе́лия, послу́шай: А́ще седи́ши, без боя́зни бу́деши: А́ще же спи́ши, в сладость спи́ши, и не бои́шися стра́ха наше́дшаго, ни стремле́ния нечести́вых находя́щаго: Но по́йдеши упова́я я́ко лев, и поживе́ши с весе́лием и ра́достию ве́чною. На главе́ бо твое́й ра́дость, и хвала́ и весе́лие пости́гнет тя. Отбежи́т боле́знь, и печа́ль, и воздыха́ние. Тогда́ яви́тся зау́тра свет твой, и исцеле́ния твоя́ вско́ре восия́ют, и предъи́дет пред тобо́ю пра́вда твоя́, и сла́ва Бо́жия объи́мет тя. Тогда́ воззове́ши, и Бог услы́шит тя. Еще́ бо ти глаго́лющу, рече́т: Се приидо́х, Аз бо есмь очища́яй беззако́ния твоя́, и не помяну́ их: Ты же я́ помяни́, и не осу́дишися: Глаго́ли ты пе́рвие беззако́ния твоя́, да оправди́шися. И а́ще бу́дут прегреше́ния твоя́ обагре́на, я́ко снег убелю их: аще же бу́дут я́ко червле́на, я́ко яри́ну убелю́ я́. Уст́а бо Господня глаго́лаша сия́.
В то́йже день сло́во свята́го Ефре́ма о суде́ и о покая́нии
Ширина́ земли́ и концы́ ея́, ничто́ нам приспе́ют, в той стра́шный день Суда́. Того́ у́бо ра́ди бра́тие, доко́ле есмы́ жи́ви, име́йте па́мять о бу́дущем Суде́. И помышля́ем во уме́ негаси́маго того́ пла́мене муче́ние, нетворя́щим во́ли Бо́жии. И воспомяне́м, я́ко никто́ мо́жет никому́ помощи́. Но ко́йждо свое́ бре́мя нося́ ста́нет, ждый осужде́ния хотя́щаго изы́ти нань. А дру́гу о́ друзе не отвеща́ти, но ко́ждо о себе́ отве́т даст. О убо́гий челове́че, мно́го начне́ши тужи́ти тогда́ и се́товати, егда́ пра́веднии возра́дуются, сла́ву и венцы́ прие́млюще, и Ца́рство не преиму́щееся. О гре́шныи, мно́го пла́кати на́чнеши уми́льно, и глаго́лати со слеза́ми лю́те стоня́, го́ре мне скве́рному, не отве́ргшему бре́мене сего́ грехо́внаго. А ны́не небе́сных благ насы́тился бых, и со а́нгелы бых пребыва́л. О зла́го сего́ ве́ка маловре́менная пре́лесть, худа́го де́ля наслажде́ния в безконе́чную осужда́юся му́ку, и сла́сти ра́ди пло́тныя, огню́ и́мам пре́дан бы́ти. Пра́веден у́бо Суд Бо́жий есть, зово́м бо бях, не послу́шах. Учи́мь бех, не внима́х. Изве́стовах бо ми, я́ко грехо́вных ра́ди дел, родство́ о́гненое ожида́ет, и му́ка ве́чная и боле́знено се́тование. Аз же о всем том не ради́х, но лжу мнех. О коли́ко вре́мя изгуби́х окая́нный аз в ле́ности и небреже́нии. И ка́ко мя есть прельсти́л пусто́шный он мир. Ка́ко ины́я ви́дя трудя́щася Бо́га ра́ди, и постя́щася и наделя́юща сироты́ и вдови́цы, аз о всем том не ради́х. И кни́ги слы́шах что́мы, не внима́х, и чту́щим я́ руга́хся. Го́ре мне я́ко не слу́шах уча́щих мя. А ны́не пла́чу лю́те вопия́, и не слы́шит мене́ Бог. Лю́те мне я́ко сам ся погуби́х, и сам наруга́хся себе́. У́не ми бя́ше с те́лом труди́тися, и пости́тися и пла́катися, не́жели обрести́ся на ме́сте сем муче́ния. И что ми успе́ло, о́ного ми́ра бога́тьство и сла́ва, но вся оста́шася. Аз же погиба́ю в лю́тыя му́ки осужа́емь. Сия́ на уме́ иму́ще возлю́бленнии, потщи́мся в ны́нешнем ве́це с пра́вдою пожи́ти. Я́коже апо́стол Па́вел учи́т ны глаго́ля. Бра́тие отве́рзите лжу, глаго́лите и́стину, и друг ко дру́гу любо́вь и́стинну име́йте, не гра́бите не кра́дите, не гне́вайтеся не зави́дите, к це́ркви воста́ните, и не упива́йтеся в пия́ньство. А́ще си сотворите́, блаже́ни бу́дете. А́ще же не сотворите́, осуже́ни бу́дете. Сего́ ра́ди моли́теся, да не вни́дете в такова́я. Бо́гу на́шему слава, ныне и при́сно и во ве́ки веко́в.