ГотовоДата последнего обновления: 06.06.2025
Слово шестьдесят девятое

Оба́че у́бо и от князе́й мно́зи ве́роваша в Него́, но фарисе́й ра́ди не испове́даху, да не от со́нмища изгна́ни бу́дут: возлюби́ша бо сла́ву челове́ческую па́че, не́жели сла́ву Бо́жию:

Всех у́бо бе́гати подо́бне нам ну́жно ду́щу растлева́ющих страсте́й, мно́га же вя́щше оне́х, я́же мно́га от них ража́ющася согреше́ния. Я́коже что глаго́лю: сребролю́бие - есть у́бо и о себе́ лют неду́г, мно́го же быва́ет люте́йши, зане́ ко́рень и́мати есть всех злых. Таково́ и тщесла́вие. Се́ и си́и ве́ры, жела́ния ра́ди сла́вы, отрази́шася. «Мно́зи бо от князь ве́роваша в Него́, иуде́й же ра́ди не испове́даху, да не от со́нмища изгна́ни бу́дут». Е́же им испе́рва глаго́лаше: «Ка́ко мо́жете ве́ровати сла́ву от челове́к прие́млюще и сла́ву ю́же от Бо́га не и́щуще?». Не у́бо кня́зи бе́ша, но ра́би рабо́тою после́днею.

Но оба́че и се́й по́слежде разреши́ся страх. Нигде́же бо о апо́столех зрим се́ю держи́мых стра́стию: и́бо кня́зи от о́нех ве́роваша, и свяще́ники: Ду́ха бо благода́ть прише́дши, всех их адама́нта сотвори́ крепча́йшых. Поне́же у́бо сие́ бе возбраня́ющее ве́ровати тогда́, услы́ши что рече́: «Ве́руяй в Мя, не верует в Мя, но в Посла́вшаго Мя». А́ки бы глаго́лал: что бои́теся ве́ровати в Мя? В Бо́га ве́ра восхо́дит Мно́ю, я́коже у́бо и неве́рие. Зри, ка́ко все́ми непреме́нное показу́ет существа́. И не рече́: ве́руяй Мне, - да не кто рече́т, я́ко глаго́л ра́ди глаго́лаше, е́же и о челове́цех мо́щно бе рещи́, [апо́столом бо ве́руяй, не им ве́рует, но Бо́гу], - но да навы́кнеши, я́ко о я́же в суще́ство Свое́ ве́ре рече́. И не рече́ «ве́руяй Мои́м глаго́лом», но «ве́руяй в Мя». И что ра́ди нигде́же рече́ глас сопроти́во обра́тне: «Ве́руяй во Отца́, не во Отца ве́рует, но в Мя»? Зане́ рекли́ у́бо бы: Се мы ве́руем во Отца́, а в Тебе́ не ве́руем: и́бо не́мощнейше еще́ пребыва́ху. Ученико́м у́бо бесе́дуя си́це рече́: «Ве́руйте в Бо́га и в Мя ве́руйте», сих же не́мощнейших зря та́ковы услы́шати глаго́лы, и́нако возво́дит, показу́я я́ко несть ве́ровати Отцу́, не ве́рующему в Него́. И да вознепщу́еши, зане́ о челове́це рече́ся, наво́дит: «Ви́дяй Мене́, ви́дит Посла́вшаго Мя».

Что у́бо? Те́ло ли есть Бог? Ника́коже. Зре́ние бо у́мное рече́ зде, и отсю́ду единосу́щное явля́ет. И что есть «ве́руяй в Мя»? Я́ко у́бо рече́ кто, ре́чную отъе́мляй во́ду, не ре́чную, но ю́же от исто́чника взе́млет: па́чеже и се взе́млет еще́ не́мощнейшь о́браз ко предлежа́щему. «Аз Свет в мир приидо́х». Поне́ бо Оте́ц сие́ нарица́ет, везде́, в дре́внем и в но́вом, и сим де́йствует и́менем. Сего́ ра́ди и Па́вел Осия́ние Его́ нарица́ет, отсю́ду навы́к. И мног показу́ет зде е́же ко Отцу́ сро́дство, и ничто́же посре́дство: а́ще у́бо ю́же в Него́ ве́ру, не в Него́, но во О́ного бы́ти рече́. Све́та же Себе́ нарече́, за е́же льсти свобожда́ти и мы́сленую разреша́ти тму. «А́ще кто не послу́шает мене́, Аз не сужду́ ему́: не приидо́х бо да сужду́ ми́ру, но да спасу́ ми́ра». Да́же бо не вознепщу́ют, я́ко не́мощи ра́ди пренебрега́ющых претече́, сего́ ра́ди рече́: «Не приидо́х да сужду́ ми́ру». Та́же, да не лени́вейши си́це бу́дут, навы́кше я́ко ве́руяй спаса́ется, не ве́руяй же му́чится, зри, ка́ко им я́вствено поста́ви суди́лище: «Отмета́яй бо Мене́ рече́ и не прие́мля глаго́л Мои́х, име́ет су́дящаго ему́». А́ще «Оте́ц ни еди́ного же су́дит» и Ты не прише́л еси́, да су́диши ми́ру, кто его́ су́дит? «Сло́во е́же глаго́лах, о́но су́дит его́». Поне́же бо глаго́лаху, я́ко несть от Бо́га, сие́ рече́, я́ко но не ктому́ сия́ возмо́гут глаго́лати глаго́лы, я́же глаго́лах. Ны́не в чи́ну поставля́ет оглаго́льника облича́ющаго их и вся́ко отсеца́ющаго отвеща́ние: «И сло́во е́же глаго́лах». Ко́е сло́во? Я́ко от Себе́ не приидо́х, «я́ко посла́вый мя Оте́ц, Он ми даде́ за́поведь, что реку́ и что возглаго́лю» - и ели́ка такова́ вся. У́бо сия́ их ра́ди глаго́лаше си́це, да́же ни еди́но же име́ют отве́та ви́ну и непщева́ние. Поне́же а́ще не сие́ бы́ло бы, что Иса́ия вя́щше и́мать. И́бо он са́мое сие́ рече́: «Госпо́дь дае́т ми язы́к наказа́ния, е́же разуме́ти внегда́ подоба́ет рещи́ сло́во». Что же и Иереми́и? И́бо он егда́ посыла́шеся, вдыха́шеся . Что же Иезеки́иль? И́бо сей глави́зну снед, си́це веща́ше. И́накоже обря́щутся: хотя́щии слы́шати е́же глаго́лаше, вино́вни ра́зума су́ще ему́.

А́ще бо егда́ посыла́шеся, за́поведь тогда́ прия́т, что рещи́ пре́жде не́же посла́тися, не ве́дяше ли? И что сих нечести́вейше глаго́л: а́ще си́це сия́ кто прии́мет, и не уве́сть смире́ния их вину́. Но Па́вел у́бо рече́ и сам ве́дети, и уча́щихся, «что во́ля Бо́жия блага́я и уго́дная и соверше́нная». Сын же ли не ве́дяше, до́ндеже за́поведь прия́т? И ка́ко у́бо име́ет сло́во сия́? Зри́ши ли я́ко сего́ ра́ди в премно́жество смире́ния глаго́лемая во́дит, да и о́нех привлече́т, и су́щых по сих заусти́т? Сего́ ра́ди челове́чески веща́ет глаго́лы, да поне́ си́це прину́дит избега́ти ху́дости рече́нных, све́дящим, я́ко не естества́ си́це глаго́лемая, но слы́шащих не́мощи. «И вем я́ко за́поведь Его́ живо́т ве́чный есть. Я́же у́бо глаго́лю, и я́коже запове́да ми Оте́ц, си́це глаго́лю». Зри́ши ли смире́нное рече́нных? За́поведь бо прие́мый несть себе́ Госпо́дь. И́бо Сам рече́, «я́коже Оте́ц воздвиза́ет ме́ртвых и животвори́т, си́це и Сын и́хже хо́щет живи́т». Та́же воздвиза́ти у́бо и́хже хо́щет о́бласть име́ет, рещи́ же ли и́хже хо́щет - не име́ет? Что у́бо есть рече́нное сие́? Рече́, я́ко не име́ет естество́ вещь ина́я, у́бо О́ному глаго́лати, ина́я же Мне веща́ти. «И вем я́ко за́поведь Его́ живо́т ве́чный есть» - ко о́нем, лестьца́ Его́ нарица́ющим и глаго́лющым о вре́де приити́. Егда́ же глаго́лет «Аз не сужду́», несмь поги́бели таковы́х вино́вен рече́, но они́. Си́ми бо то́чию не сведе́тельствуется, хотя́ отступи́ти от них и не ктому́ сопребыва́ти: я́ко ничто́же Аз я́ко свое́ веща́я бесе́довах вам, но вся я́ко от Отца́. И сего́ ра́ди в смире́нная сло́во к ним заключи́, да рече́т я́ко до конца́ сего́ к ним испусти́ после́дняго гла́са. «Зане́ я́коже запове́да Ми Оте́ц, си́це глаго́лю». А́ще же богопроти́вен был бых, сопроти́вно у́бо рекл бых: я́ко ничто́же Бо́гу уго́дных глаго́лю, я́ко бы на Мя преити́ сла́ве. Н́ыне же толи́ко на Него́ вся возведо́х. я́ко ничто́же Свое́ рещи́.

Что у́бо ра́ди не ве́руете Мне глаго́лющу, я́ко за́поведь прия́х, и си́це зе́льне отъе́млющему лука́вое мне́ние е́же сопротивле́ния? Я́коже бо за́поведь прие́млющим не́мощно и́но что твори́ти или́ глаго́лати, ра́зве ели́ка посла́вшии хотя́т, до́ндеже за́поведь соверша́ют, а не пречертава́ют - си́це ниже́ Мне и́но что соде́яти или́ рещи́ мо́щно, но ра́зве я́же Оте́ц хо́щет. Я́же бо Аз творю́, Он твори́т, я́ко «со Мно́ю есть и не оста́ви Мене́ еди́наго Оте́ц». Зри́ши ли, ка́ко везде́ показу́ет совокупле́нна Роди́телю и ничто́же посреде́ су́ще? И́бо егда́ глаго́лет: «О Себе́ не приидо́х», не о́бласть отъе́мля глаго́лет, но чу́ждее и спроти́вное отъе́мля. А́ще бо челове́цы госпо́дие себе́, мно́го па́че Единоро́дный Сын. И я́ко сие́ есть и́стинно, услы́ши что рече́ Па́вел: «Я́ко истощи́ Себе́ и предаде́ за ны». Но е́же рех: лю́то тщесла́вие, лю́то. Сие́ бо о́нех не ве́ровати, ины́х зле ве́ровати устро́и: и я́же оне́х ра́ди глаго́лаше за человеколю́бие, сия́ в нече́стие привлеко́ша.

Нравоуче́ние шестьдеся́ть девя́тое: О тщесла́вии и жена́х украша́ющихся, и о ми́лостыни:

Да бежи́м у́бо зве́ря все́ми, упещре́н бо есть и все изнуря́ющь, всю́ду разсева́ет своего́ я́да: и во име́ниих, и в наслажде́нии, и в добро́те теле́с. Сего́ ра́ди везде́ превосхо́дим. Сего́ ра́ди е́же о ри́зах лихоима́ние, мно́гое рабо́в мно́жество. Сего́ ра́ди везде́ у́бо потре́ба пренебреже́тся: и во хра́мех, и в ри́зах, и в тра́пезе, лихоима́нии же владе́ет. Хо́щеши сла́вы наслажда́тися? Де́лай ми́лостыню. Тогда́ тебе́ похва́лят А́нгели. Тогда́ тебе́ Бог ублажи́т. Ны́не бо похвала́ до златолия́нных ста и тка́ний, ты же не ве́нчан, претека́еши кля́твы, себе́ зря́щи прие́млющу мно́жицею. А́щеже сия́ не те́лу обложи́ши, но во чревеса́ ни́щых истощи́ши - мно́го блаже́нство отвсю́ду бу́дет, мно́га похвала́. Тогда́ сия́ прии́меши, егда́ сия́ ины́м да́си. До́ндеже еди́на держи́ши - не и́маши. Сокро́вище бо неве́рно хра́мина, сокро́више изве́стно - ни́щых ру́це. Что те́ло украша́еши, душе́ небрего́ме, нечистото́ю держи́ме? Что не толи́ко отдае́ши души́ промышле́ние, ели́ко те́лу? А́ще и мно́жайшее подоба́ше, но оба́че люби́мицы, поне́ ра́вное ей да подае́м промышле́ние. Рцы бо мне, а́ще бо кто тебе́ вопроси́л, что хо́щеши: те́лу ли твоему́ бы́ти све́тлу и здра́вствующу и красото́ю побежа́ти, а ри́зы носи́ти худы́, или́ сие́ у́бо бе́дно име́ти и неду́гов напо́лнено, а зла́то носи́ти украша́тися? Не мно́го ли па́че избрала́ бы еси́ в естестве́ теле́снем име́ти благозра́чие, не́жели одея́нием риз?

Та́же о телеси́ у́бо сие́ изволя́ется, о души́ же ли сопроти́вное? И сту́дную име́ющи, и злови́дну, и че́рну - непщу́еши что обоима́ти о златы́х? И коли́каго сия́ безу́мия! Обрати́ красоту́ сию́ внутрь и оше́йная сия́ души́ обложи́. Те́лу бо обложе́на , ниже́ во здра́вие, ниже́ в благозра́чие сие́ по́льзуют, ниже́ бо че́рное бе́ло соде́ловают, ниже́ сту́дное добро́. И благови́дно души́ же а́ще обложи́ши, вско́ре ю́ вме́сто че́рныя бе́лу соде́лаеши, вме́сто сту́дныя и злови́дныя - до́бру и благови́дну. И не мое́ сло́во, но самого́ Го́спода си́це глаго́люща: «А́ще бу́ду греси́ ва́ши я́ко очервле́ни, я́ко сне́га убелю́». И: «Дади́те ми́лостыню, и вся вам бу́дут чи́ста». Не себе́ же еди́ну, но и му́жа си́це пребыва́ющи до́бра сотвори́ши.

А́ще бо уви́дят красоту́ сию́ отлага́ющих, не мно́гу прии́мут изнуре́ния ну́жду: не име́юще же, лихоима́ния отсту́пят вся́кого и в ми́лостыню бу́дут удо́бнейши. И вы же им мо́жете со дерзнове́нием сове́товати подоба́ющая. Ны́не бо вся́ку отверго́сте такову́ о́бласть. Ко́ими бо устна́ми сия́ возлага́ете, кото́рыми очесы́ сопроти́в возри́те, ми́лостыню истязу́ющия от муже́й, егда́ мно́жайшая в теле́сное обложе́ние изнуря́ете? Тогда́ возмо́жеши со дерзнове́нием бесе́довати му́жу о ми́лостыни, егда́ красоту́ златы́х отве́ржеши. А́ще и ничто́же сотвори́ши - свое́ испо́лнила еси́ все. Па́че же невозмо́жно не и о́ного приобрести́ , ве́щьми ей бесе́дующей. «Что бо ве́си же́но, а́ще му́жа спасе́ши?».

Я́ко же у́бо ны́не и о себе́, и о о́ном да́си сло́во, си́це а́ще мечта́ние сие́ совлече́ши - всесугу́б вене́ц име́ти и́маши с му́жем, вене́чница су́щи и торжеству́ющи в нетле́нных ве́цех о́нех и ве́чных наслажа́ющися бла́гих, и́хже бу́ди всем нам получи́ти благода́тию и человеколю́бием Го́спода на́шего Иису́с Христа́, Ему́же сла́ва и держа́ва в ве́ки веко́в. Ами́нь.