Отвеща́ ему́ наро́д: Мы слы́шахом от Зако́на, я́ко Христо́с пребыва́ет во ве́ки. И како Ты глаго́леши, я́ко подоба́ет вознести́ся Сы́ну Челове́чу? Кто есть Сын Челове́чь?
Удо́бь е́млемо пре́лесть и не́мощно, а́ще и безчи́слеными отвне́ помазу́ется ша́ры. И я́коже и́же гнила́я от стен повапля́юще не возмага́ют пома́зание испра́вити, си́це и лжу́щии удо́бне облича́ются. Е́же у́бо и зде пострада́ша иуде́и. Христу́ бо к ним ре́кшу: «Егда́ вознесу́ся от земли́, всех привлеку́ к Себе́». «Мы слы́шахом рече́ от Зако́на, я́ко Христо́с пребыва́ет в век, ка́ко Ты глаго́леши, я́ко вознести́ся подоба́ет Сы́ну челове́чу?. Кто есть сей Сын челове́чь?». Еда́ ве́дяху я́ко Христо́с безсме́ртен не́кто есть и живо́т име́ет конца́ не име́ющь? Те́мже у́бо и о́но ве́дяху е́же глаго́лаше. И́бо во мно́гих ме́стех Писа́ний вку́пе и страсть, и воскресе́ние лежи́т. И́бо Иса́ия вку́пе сия́ полага́ет: «Я́ко овча́ на заколе́ние веде́н бысть» глаго́ля, и про́чая вся. И Дави́д во второ́м псалме́ и и́нде совокупля́ет сия́ обоя́. И патриа́рх же рек: «Возгле́г, усну́ я́ко лев», наведе́ «и я́ко ски́мен львов: кто воздви́гнет его́?» - вку́пе и страсть, и воскресе́ние показу́ет. Но си́и непщу́юще заусти́ти Его́ и показа́ти не су́ща Христа́, от сего́ испове́дуют я́ко Христо́с во ве́ки пребыва́ет. И зри, ка́ко злоде́йствене: не ре́ша бо, я́ко мы слы́шахом я́ко Христо́с ничто́же стра́ждет, ниже́ распина́ется, но: «я́ко пребыва́ет в век». И́бо ниже́ сие́ рече́нное сопроти́вно бе, безсме́ртию бо страсть не бысть возбране́ние. Отсю́ду есть уви́дети, я́ко мно́го от обои́х сомне́ний разумева́ху, и во́лею злоде́йствоваху. Поне́же бо предвари́, о сме́рти бесе́довав, вы́шше слы́шавше е́же вознести́ся, зде сие́ вознепщева́ху. Та́же глаго́лют: «Кто сей есть Сын челове́чь?». И сие́ злоде́йствене: да не вознепщу́еши у́бо рече́, я́ко о Тебе́ сие́ глаго́лем, и рече́ши, я́ко вражды́ ра́ди сим противля́емся. Се бо не ве́мы, о ком глаго́леши, и оба́че изъявля́ем.
Что у́бо Христо́с? Зауща́я их и показу́я, я́ко страсть ничто́же возбране́ние ко е́же пребыва́ти Ему́ ввек, еще́ рече́: «Ма́ло вре́мя Свет с ва́ми есть», явля́я я́ко смерть Его́ преставле́ние есть. И́бо свет со́лнечный не отъе́млется, но ма́ло уступи́вши, па́ки явля́ется. «Ходи́те, до́ндеже свет и́мате». Ко́е зде глаго́лет вре́мя? Еда́ настоя́щую жизнь всю или́ пре́жде Креста́ вре́мя? Аз у́бо мню обоя́: неизрече́ннаго бо ра́ди Его́ человеколю́бия, мно́зи и по Кресте́ ве́роваша. Глаго́лет же сия́, приводя́ их в ве́ру. Е́же и вы́ше сотвори́, си́це глаго́ля: «Еще́ ма́ло вре́мя с ва́ми есмь». «Ходя́й во тме, не весть ка́мо и́дет».
Коли́ка у́бо ны́не иуде́и де́йствуют, не ве́дят, что де́йствуют, но я́ко во тме си́це ходя́ще. Мнят у́бо пра́вым ходи́ти путем, сопроти́вным же хо́дят: суббо́ты блюду́ще и зако́н храня́ще, сне́дей наблюде́ния - не ве́дят ка́мо хо́дят. Сего́ ра́ди глаго́лаше: «Ходи́те во Све́те, да сы́нове Све́та бу́дете», си́речь Мне сы́нове. И́бо в нача́тцех рече́ евангели́ст: «Я́ко не от кро́ве, ниже́ от хоте́ния пло́тска, но от Бо́га роди́шася», си́речь Отца́. Зде же Сам глаго́лет сих ражда́ти, да навы́кнеши я́ко еди́но де́йство Отца́ и Сы́на. «Сия́ рек Иису́с и отше́д от них, скры́ся». Ны́не что кры́ется? Ниже́ бо ка́мения взя́ша на Него́, ниже́ поху́лиша таково́ не́что яково́ пре́жде. Что у́бо ра́ди скры́ся? Сердца́ проходя́, ве́дяше я́рость их свере́пеющу: а́ще и ничто́же вещах́у, ве́дяще горя́щу уби́йствующу, - и не пожда́ я́ко бы в де́ло изы́ти, но кры́ется, утеша́я их за́висть. Зри у́бо, ка́ко сие́ назна́мена евангели́ст: а́бие у́бо наведе́: «Толи́ка же зна́мения сотво́ршу, не ве́роваху в Него́». Ка́я толи́ка? Ели́ка оста́ви евангели́ст. И от су́щих же по сих сие́ я́вствено. И́бо отше́д, и осла́бив, и возврати́вся, па́ки ти́хо им бесе́дует, си́це глаго́л: «Ве́руяй в Мя, не ве́рует в Мя, но в Посла́вшаго Мя».
Зри бо, что твори́т: начина́ет от смире́нных и спря́танных, и прибега́ет ко Отцу́, та́же па́ки возво́дит сло́во. Егда́ уви́дит зверя́щихся, отхо́дит. И па́ки надстае́т, и от смире́нных нача́ло твори́т па́ки. И сие́ где сотвори́л есть? Где бо не сотвори́л? Зри у́бо вма́ле, что рече́: «Я́коже слы́шу и сужду́», та́же высоча́йше: «Я́коже бо Оте́ц воскреша́ет ме́ртвых и живи́т, си́це и Сын и́хже хо́щет живи́т». Па́ки: «Аз не сужду́ вас, ин есть Судя́й».
Та́же отхо́дит па́ки. Та́же надста́ в Галиле́и: «Де́лайте рече́ не бра́шно ги́блющее», и рек о Себе́ вели́ка, я́ко от небеси́ сни́де, я́ко живо́т ве́чный дае́т, па́ки отхо́дит. И в потче́ние ски́нии па́ки надста́в, са́мо сие́ твори́т. И вы́ну, уви́дит у́бо кто, си́це упещря́юща уче́ние: дерзнове́нием, отше́ствием, смире́нными, высо́кими словесы́, е́же и зде сотвори́л есть. «Толи́ка же ему́ зна́мения сотво́ршу, не ве́роваху в Него́» рече́. Да соверши́тся сло́во Иса́иино е́же рече́: «Го́споди, кто ве́рова слу́ху на́шему? И мы́шца Госпо́дня кому́ откры́ся?». И па́ки: «Не можа́ху рече́ ве́ровати, зане́ рече́ Иса́ия: слу́хом услы́шите, и не разуме́ете. Сия́ рече́, я́ко ви́де сла́ву Его́ и глаго́ла о Нем». Се па́ки е́же я́ко и рече́, не виновносло́вия, но сбы́тия: ниже́ бо поне́же рече́ Иса́ия не ве́роваху, но поне́же у́бо не хотя́ху ве́ровати, сего́ ра́ди рече́ Иса́ия. Что у́бо не си́це евангели́ст глаго́лет, но неве́рие от проро́чества, а не проро́чество от неве́рия бы́ти рече́? И происходя́, зе́льнейше са́мо сие́ полага́ет глаго́ля: «Сего́ ра́ди не можа́ху ве́ровати, я́ко рече́ Иса́ия».
Отсю́ду предста́вити мно́гими хо́щет Писа́ния нело́жное и я́ко я́же прорече́не [не] и́нако сбы́сться, но я́коже рече́. Да́же бо не кто возглаго́лет: и что ра́ди прии́де Христо́с? Не ве́дяше ли, я́ко не хотя́ху Ему́ внима́ти? И проро́ков вво́дит, сие́ ве́дящых. Прии́де же, да изве́та не име́ют о гресе́ свое́м. Я́же бо прорече́ проро́к, я́ко вся́чески быва́ема прорече́. А́ще бо не вся́чески име́ла бы́ша бы́ти, не бы проре́кл: вся́чески же имя́ху бы́ти, поне́же неисце́льне имях́у они́. А́ще же лежи́т е́же не можа́ху вме́сто е́же не хотя́ху лежи́т: и да не чуди́шися. И́бо и́нде рече́: «Моги́й вмести́ти да вмести́т». Си́це весть во мно́гих ме́стех си́лу - произволе́ние глаго́лати. И па́ки: «Не мо́жет мир ненави́дети вас, Мене́ же ненави́дит». Сие́ и во о́бщем обы́чаи соблюда́емо уви́дит у́бо кто. Я́ко егда́ глаго́лет не́кто: «Не могу́ возло́бити о́нсицу», зе́льное хоте́ния си́лу глаго́ля. И па́ки: «Не мо́жет о́нсица бы́ти благ». И проро́к же что рече́? «А́ще премени́т му́рин ко́жу, и рысь пестроты́ своя́, и лю́дие си́и возмо́гут бла́го твори́ти, уве́дев зла́я?». Не сие́ бо рече́, я́ко невозмо́жно им доброде́тели де́лание, но я́ко не хотя́т: сего́ ра́ди не мо́гут. А е́же глаго́лет зде евангели́ст, сие́ рече́: я́ко невозмо́жно лга́ти проро́ку. Не у́бо сего́ ра́ди не мо́щно бя́ше им ве́ровати: мо́щно бы и ве́ровавшим им, нело́жну пребы́ти, не бо у́бо вся прорече́. Я́ко сво́йства не́кая такова́ Писа́ние име́ет, и подоба́ет зако́ном его́ уступа́ти. «Сия́ же рече́, я́ко ви́де сла́ву Его́». Кого́? О́тчу. Ка́ко у́бо Иоа́нн о сы́не глаго́лет, Па́вел же о Ду́се? Не я́ко совокупля́юще ипоста́си, но еди́но досто́инство бы́ти явля́ющу: ре́ша и́бо я́же О́тчя – Сыно́вня, и я́же Сыно́вня - Ду́ха суть. И́бо мно́га а́нгелы рече́, и никто́же глаго́лет «до́бре рече́ а́нгел», но что «Бог рече́»: я́же бо от Бо́га а́нгелы рече́нна, Бо́жия у́бо бу́дут: не ктому́ же Бо́жия, я́же а́нгелов. Зде же Ду́ха бы́ти глаго́лы. «И глаго́ла о Нем». Что глаго́ла? «Ви́дех Го́спода седя́ща на престо́ле высо́це» и про́чая. Сла́ву у́бо зде рече́ зре́ние о́но ды́ма, е́же слы́шати та́инств неизрече́нных, е́же ви́дети серафи́ми, мо́лнию ю́же от престо́ла ска́чущу, е́йже сопроти́в возре́ти не име́ху си́ле о́не. «И глаго́ла о Нем». Что глаго́ла? Я́ко слы́шах глас глаго́лющь: «Кого́ послю́, и кто по́йдет? И рече́: Се Аз, посли́ Мя. И рече́: слу́хом услы́шите и не разуме́ете, ослепи́ бо их очеса́ и окамени́ их се́рдце, да не когда́ уви́дят очи́ма, и се́рдцем уразуме́ют». Се па́ки и́но взыска́ние: но и [несть] , а́ще пра́ве внима́ем. Я́коже со́лнце не́мощных уязвля́ет зре́ния, не от своего́ естества́: та́ко и о не внима́ющых Бо́жиим словесе́м быва́ет. Си́це и о любопри́тельных в Бо́жиих словесе́х. Си́це и о фарао́не се́рдце ожесточи́ти глаго́лется. Сво́йство же и сие́ Писа́нию: и е́же «предаде́ в неиску́сен ум», и е́же «раздели́ язы́ком», си́речь попусти́, оста́ви. Не де́йствующа бо Его́ зде вво́дит, но от ины́х зло́бы сия́ быва́ема показу́ет. Егда́ бо оставля́еми быва́ем от Бо́га, предае́мся диа́волу. Диа́волу же преда́вшеся, безчи́слена стра́ждем лю́тая. Устраша́я у́бо послу́шателя рече́ ожесточи́ и предаде́, я́ко бо Той не то́кмо не предае́т, но ниже́ оставля́ет, а́ще не хо́щем.
Услы́ши что рече́: «Не грехи́ ли ва́ши разстоя́т Мене́ и вас?», и па́ки: «Удаля́ющиися от Тебе́ поги́бнут». Оси́е же рече́: «Забы́л еси́ зако́на Бо́га твоего́, забу́ду тебе́ и Аз». И сам же в Ева́нгелиих: «Коли́жды восхоте́х собра́ти ча́да ва́ша, и не восхоте́сте». И Иса́ия же па́ки: «Приидо́х, и не бе челове́к: призва́х, и не бе послу́шая». Сия́ же глаго́лет, показу́я нас начина́ющых оставле́ния и вино́вных быва́ющых поги́бели. Бог бо не ктому́ оставля́ти, ниже́ му́чити хо́щет: но и егда́ му́чит, не хотя́ сие твори́т – «Не хощу́ бо рече́ сме́рти гре́шнику». Христо́с же погуби́ти хотя́ Иерусали́ма, и слези́т: е́же и мы о люби́мых твори́м.
Нравоуче́ние шестьдеся́ть осмо́е: О любви́ и братолю́бии:
Сия́ у́бо ве́дяще, вся да де́йствуем, я́ко бы не отступи́ти Бо́га, но да держи́мся душе́внаго попече́ния и я́же ко друг дру́гу любви́, и да не растерза́ем на́шых уде́с - е́же беся́щыхся и иступи́вших есть. Но ели́ко у́бо зле пребыва́ющых уви́дим, да исцеля́ем па́че. И́бо в телесе́х мно́го мно́жицею зрим злоболе́знена и неисце́льна, име́ющых неду́ги, и не преста́ем налага́юще врачева́ния. Что бо ка́мчуга го́рше? Что же егда́ у́бо отсеца́ем у́ды? Ника́коже. Но вся твори́м, я́ко бы утеше́ния не́коего наслади́тися, поне́же разреши́ти зло́е не мо́жем. Сие́ и о бра́тиях да твори́м: а́ще и неисце́льная неду́гуют да пребыва́ем врачу́юще и нося́ще друг дру́гу тяготы́. Си́це бо соверши́м зако́н Христо́в. и получи́м обеща́нных благи́х благода́тию и человеколю́бием Го́спода на́шего Иису́с Христа́, И́мже и с Ни́мже Отцу́ сла́ва со Святы́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.