Если чтения отсутствуют - значит, по данному дню еще не были добавлены тексты.
По первой кафизме:
Чтутся седальны по обычаю.И е́же возве́д очеса́ своя́ горе́ и рече́: О́тче благодарю́ Тя, я́ко услы́шал Мя еси́. Аз же ве́дях, я́ко всегда́ Мя послу́шаеши, но наро́да ра́ди предстоя́щаго рех:
Е́же мно́жицею рех сие́, и ны́не реку́: я́ко Бог не си́це к досто́инству зрит Своему́, я́коже ко спасе́нию на́шему. Ниже́ я́ко что ве́лие провеща́ет, но я́ко могу́щее нас привлещи́. Сего́ ра́ди высо́кая у́бо и вели́кая – ма́ла, и сия́ покрове́нна. Смире́нная же и худа́я мно́га облага́ет Свои́м словесе́м, поне́же бо си́ми возвожа́хуся па́че. В сих и пребыва́ет, и ниже́ сия́ отню́д веща́ет, я́кобы су́щих по сих не вреди́ти, ниже́ сия́ умолчава́ет, я́ко бы су́щим тогда́ не соблазни́тися. К соверше́нному бо изше́дши, и от еди́ного уче́ния все возмо́гут разсмотри́ти. Тогда́ же ху́ди су́щии, а́ще не мно́жицею сия́ слы́шали бы́ша, ниже́ у́бо удержа́либыся. Сего́ ра́ди ниже́ по толи́ких пребыва́ют, но и ка́мение ме́щут и го́нят, и уби́ти начина́ют, и ху́льника Его́ нарица́ют. Егда́ ра́вна Себе́ твори́т Бо́гу, и ны́не у́бо глаго́лют я́ко ху́лит, поне́же рече́ «оставля́ются тебе́ греси́ твои́». И па́ки бесну́ющася нарица́ют, егда́ глаго́лет сме́рти лу́чше бы́ти послу́шающему слове́с Его́. И егда́ глаго́лет «Аз во Отце́, и Оте́ц во Мне» - оставля́ют Его́. И соблажня́ются, егда́ глаго́лет «с небеси́ снидо́х». А́ще бо сия́ не терпя́ху ре́дкостию глаго́лема, упраждне́ние бы бы́ло, а́ще все́ми высо́ко бы было сло́во и си́це тка́шеся вня́ли бы́ша . Егда́ глаго́лет «я́коже запове́да Ми Оте́ц, си́це глаго́лю» и «Аз от Себе́ ничто́же глаго́лю» - тогда́ ве́руют. «Мно́зи ве́роваша рече́ в Него́ тогда́», и назна́менует евангели́ст, я́ко сия́ Ему́ глаго́лавшу. А́ще у́бо е́же смире́нная веща́ти ве́ру творя́ще, а е́же высо́кая отрева́ше - ка́ко не после́дняго безу́мия не созира́ти смире́нных вину́, я́ко послу́шателей де́лма рече́ся? Поне́же и и́нде ве́лие не́что рещи́ восхоте́в, умолча́, вину́ сию́ приложи́в и рек: «Да́же не соблазня́тся, ве́рзи у́дицу в мо́ре». Е́же у́бо и зде. По е́же бо рещи́ «я́ко всегда́ Мя послу́шаеши», наведе́, «я́ко наро́да ра́ди предстоя́щаго рех, да ве́руют». Еда́ на́ши глаго́лы? Еда́ уга́дка на́ша? Егда́ бо и от веще́й не повине́мся я́ко соблажня́ются о высо́ких, и Сам глаго́лет, «я́ко сего́ ра́ди смире́нная веща́ю да не соблазня́тся», - кто еще́ естества́ бы́ти худы́я вознепщу́ет глаго́лы, но не схожде́ния? И и́нде гла́су сне́сшуся свы́ше глаго́лаше: «Не Мене́ ра́ди глас сей бысть, но вас ра́ди».
И́бо высо́кому леть есть мно́га глаго́лати о себе́ смире́нна, смире́нному же пра́ведно несть ве́лие и высо́ко веща́ти. То бо схожде́ния быва́ет, и не́мощь учи́мых вину́ и́мать: и е́же возводи́ти во смиренному́дрие, и е́же пло́тию обложе́ну бы́ти, и е́же наказа́ти слы́шащых ничто́же ве́лие глаго́лати о себе́: и е́же непщева́тися богопроти́вну, и е́же неве́роватися - и приити́ от Бо́га, и е́же зазира́тися разруша́ти зако́на, - и ю́же слы́шащих зав́исть, и е́же глаго́латися ча́сте в дре́внем «Госпо́дь Бог твой, Госпо́дь еди́н есть» . Смире́нну же су́щу и высо́ко что о себе́ рещи́ - ни еди́ну же и́мать вину́, ниже́ благосло́вну, ниже́ безслове́сну, но ра́зве го́рдость у́бо то́кмо и нече́стие бу́дет, и де́рзость непроще́нна.
Что ли у́бо ра́ди смире́нна веща́ет, неизрече́ннаго и вели́каго о́ного существа́ сый? Рече́нных ра́ди, и я́ко бы не непщева́тися нерожде́н. И́бо Па́вел такова́ не́что явля́ется убоя́вся, те́мже и глаго́лаше: «Кроме́ Поко́ршаго Ему́ вся». Нечести́во бо сие́ помышля́ти. А́ще ме́ньши Роди́теля сый, и ина́го существа́ ра́вен непщева́лся бы - не бы вся твори́л я́ко не непщева́ти сие́. Ны́не же сопроти́вное твори́т глаго́ля: «А́ще не творю́ дела́ Посла́вшаго Мя, не ве́руйте Мне». И е́же глаго́лати: «Аз во Отцы́ и Оте́ц во Мне», ра́венство нам гада́тельствует. Подоба́ше же со мно́гою зе́льностию сие́ отъя́ти, а́ще у́бо недоста́точнейшь был бы, и нигде́ же отню́д рещи́: «я́ко аз во Отцы́, и Оте́ц во Мне», или «я́ко еди́но есмы́», или́ я́ко «Ви́девый Мя, ви́де Отца́». И́бо о си́ле сло́во бе, и глаго́лаше: «Аз и Оте́ц еди́но есмы́». И о о́бласти сло́во бе, и глаго́лаше: «Я́ко же Оте́ц воскреша́ет ме́ртвых и животвори́т, си́це и Сын и́хже хо́щет животвори́т» - е́же не мо́щно бе ина́го существа́ су́щу твори́ти. А́ще же и мо́щно бы́ло бы, не подоба́ше сие́ рещи́, да не вознепщу́ют еди́но и то же существо́ бы́ти. А́ще бо да не вознепщу́ют я́ко богопроти́вен есть, и я́же неприли́чна Ему́ веща́ет мно́жицею - мно́го па́че и тогда́. А е́же глаго́лати «Да почита́ют Сы́на, я́коже почита́ют Отца́», и е́же глаго́лати «дела́ я́же Он де́лает, та́коже и Аз творю́», и е́же глаго́лати Себе́ воскресе́ние бы́ти, и Живота́, и Све́та ми́ру - изравня́юща бе́ша Роди́телю, и зазре́ние поставля́щаго, е́же мня́ху они.
Ны́не же я́ко у́бо зако́на не разруша́ет, толи́ка глаго́лет и отвеща́ет. Непщева́ние же ра́вности су́щия ко Отцу́, не то́кмо не отъе́млет, но и поставля́ет. И ре́кшим я́ко «ху́лиши, зане́ твори́ши Себе́ Бо́га», от дел су́щия ра́вности сие́ поста́ви. И что глаго́лю, Сын а́ще сие́ сотвори́л есть, иде́же у́бо и Оте́ц, пло́тию не обложи́выйся? И́бо и Той терпя́ше мно́га о Нем смире́нна рещи́ся, спасе́ния ра́ди слы́шащых. Тем бо е́же «Ада́ме, где еси́?». И е́же «да разуме́ю, а́ще по вопие́нию их сконча́ются». И е́же «ны́не уве́дех, я́ко бои́шися ты Бо́га». И е́же «а́ще у́бо услы́шат». И «кто даст се́рдце лю́дем сим си́це бы́ти». И е́же глаго́латися «несть подо́бен Тебе́ в бозе́х». И мно́га такова́ в дре́внем а́ще кто избере́т, недосто́йна Бо́жия досто́йна су́ща обря́щет. И о Аха́ве же рече́ся: «Кто прельсти́т Ми Аха́ва?». И е́же при́сно е́ллинских бого́в по сосужде́нию Себе́ предлага́ти. Вся недосто́йна Бо́гу, но и́нако досто́йна быва́ют: зане́ си́це Человеколюби́в есть, я́ко на́шего ра́ди спасе́ния и досто́инству Его́ не подоба́ющых глаго́л презира́ти. И́бо и сие́ е́же челове́ку бы́ти недосто́йно, и е́же раба́ зрак прия́ти, и смире́нныя веща́ти глаго́лы, и смире́нная претерпе́ти - недосто́йно у́бо, а́ще кто к досто́инству О́ному возри́т, досто́йно же - а́ще кто неизрече́нное человеколю́бия вели́чество помы́слит.
Есть же и и́на смире́ния глаго́л вина́: зане́ Отца́ у́бо ве́дяху и чудя́хуся, Его́же не ве́дяху. Сего́ ра́ди ча́сте к Нему́ прибега́ет, я́ко испове́дуему, а́ки Сам Сый не у́ достове́рен: не от Своея́ ху́дости, но от безу́мия слы́шащих и не́мощи. Сего́ ра́ди и мо́лится и глаго́лет: «О́тче благодарю́ Тя, я́ко услы́шил Мя еси́». А́ще бо «и́хже хо́щет, живи́т», и я́коже Оте́ц, си́це жи́во твори́т, что ра́ди мо́лит? Но вре́мя про́чее в са́мое взя́ти ме́сто. «Я́ко у́бо взя́ша ка́мень. Возведе́ Иису́с очеса́ своя́ на не́бо, и рече́: О́тче благодарю́ Тя, я́ко послу́шал Мя еси́, и Аз же ве́дях, я́ко всегда́ Мя послу́шаеши. Но наро́да ра́ди предстоя́щаго рех, да ве́руют я́ко Ты Мя посла́л еси́». Да вопроси́м у́бо еретика́: от моли́твы ли по́мощь взят, и ме́ртваго воскреси́? Ка́ко у́бо ина́я кроме́ моли́твы творя́ше, глаго́ля: «Тебе́ глаго́лю бе́се, изы́ди от него́», и «хощу́, очи́стися», и «встав возми́ одр свой», и «оставля́ются тебе́ грехи́ твоя́», и мо́рю – «молчи́, обузда́йся». Что же отню́д и́мать апо́столов вя́щше, а́ще у́бо Той от моли́твы твори́т? Наипа́чеже, ниже́ они́ с моли́твою вся творя́ху, но без моли́твы мно́жицею и́мя Иису́сово нарица́юще. А́ще же и́мя Его́ толи́ку имя́ше кре́пость, ка́ко у́бо Сам моли́твы тре́бовал бы? А́ще же моли́твы тре́бовал бы, не бы и́мя Его́ возмогло́. Егда́ же отну́д творя́ше челове́ка, кото́рыя моли́твы тре́боваше? Не еди́но че́стие ли та́мо мно́го? «Сотвори́м бо рече́ челове́ка». Что же не́мощнейше, а́ще моли́твы тре́боваше? Да уви́дим же и ка́я моли́тва: «О́тче благодарю́ Тя, я́ко услы́шал Мя еси́». И кто си́це помоли́ся когда́, пре́жде не́же что рещи́? «Благодарю́ Тя» рече́, показу́я я́ко не тре́бует моли́твы. «Вся бо твори́ши ели́ка Аз хощу́» рече́: не я́ко Ему́ не могу́щу, но я́ко еди́ному су́щу изволе́нию. Что у́бо ра́ди моли́твы о́браз восприя́т? Не мене́ да услы́шиши, но Само́го глаго́лющаго, «предстоя́щаго ра́ди наро́да ,да ве́руют я́ко Ты Мя посла́л еси́». Не рече́: да ве́руют я́ко ме́ньши есмь, я́ко потре́бу име́ю по́мощи су́щия свы́ше, я́ко без моли́твы не могу́ сотвори́ти. Но: «я́ко Ты Мя посла́л еси́». Сия́ бо вся моли́тва явля́ет, а́ще про́сте сию́ восприи́мем.
Не рече́: посла́л Мя еси́ не могу́ща, рабо́ту ве́дящаго, о Себе́ ничто́же творя́щаго, - но сия́ вся оста́вль, да ничто́же сих вознепщу́еши, полага́ет и́стинную моли́твы вину́ - да не богопроти́вна Мя вознепщу́ют , да не глаго́лют «несть от Бо́га», да покажу́ по изволе́нию Твоему́ де́ло быва́емое. То́чию не глаго́ля, я́ко а́ще был бых богопроти́вен, не бы произошло́ быва́емое. А е́же «услы́шал Мя еси́», и о друзе́х глаго́лется, и о единоче́стных. «Аз же ве́дях, я́ко всегда́ Мя послу́шаеши», си́речь ко е́же бы́ти Мое́й во́ли не тре́бую моли́твы, я́ко бы увеща́ти еди́но бо хоте́ние. Что у́бо моли́тва? Не́мощных ра́ди и худе́йшых. «И сия́ рек, возва́ гла́сом вели́ким». Что ра́ди не рече́: Во и́мя Отца́ Моего́ гряди́ вон? Что ра́ди не рече́: Воскреси́ его́ О́тче? Но сия́ вся оста́вль, моля́щагося о́браз восприи́м, ве́щьми госпо́дьство показу́ет. Я́ко и сие́ Его́ прему́дрости: глаго́лы у́бо схожде́ние, де́лы же о́бласть показова́ти. Поне́же бо ничто́же и́но имя́ху порица́ти Христу́, но ра́зве я́ко несть от Бо́га, и си́це мно́гих прельща́ху - сего́ ра́ди со премно́жеством показу́ет сие́ им, и сим о́бразом, его́же не́мощь о́нех истя́зоваше . Мо́щно бо бе и и́нако показа́ти согла́сие, со Свои́м досто́инством, но не можа́ше взы́ти толи́ко наро́д. «И рече́: Ла́заре, гряди́ вон». Сие́ есть е́же глаго́лаше: «Гряде́т час, егда́ ме́ртвии услы́шат глас Сы́на Бо́жия, и услы́шавше, и оживу́т». Да́же бо не вознепщу́еши я́ко от ина́го прия́т де́йство, свы́ше тебе́ сему́ научи́ и де́лы показа́, и не рече́ воста́ни, но гряди́ вон, я́ко живо́му бесе́дуя и сконча́вшемуся. Что сея́ о́бласти бу́дет у́бо ра́вно? А́ще же не Свое́ю си́лою сие́ твори́т, что вя́щши прии́мет апо́стол глаго́лющих: «Что нам внима́ете я́ко свое́ю си́лою, или́ благоче́стием сотво́ршым его́ ходи́ти?». А́ще бо не творя́ свое́ю си́лою, е́же апо́столи о себе́ глаго́лаху - и бу́дут они́ па́че любому́дрствующе, тем е́же отража́ти сла́ву. И па́ки: «Что внима́ете нам? Я́ко свое́ю си́лою подобостра́стни есмы́ челове́цы?». Та́же апо́столи у́бо, поне́же ничто́же от себе́ де́йствоваху, вся глаго́лаху я́ко бы увеща́ти сие́. То́йже такову́ о Себе́ сла́ву име́я, не у́бо ли непщева́ние отъя́л бы, а́ще не Свои́м госпо́дьством твори́л бы? Кто у́бо сие́ рече́т? Но и спроти́вное рече́: «Предстоя́щых ра́ди наро́дов, да ве́руют, я́ко Ты Мя посла́л еси́» - я́ко а́ще ве́ровали бы́ша, не тре́ба моли́твы. А́ще бо не бе досто́йно Ему́ е́же моли́тися, что ра́ди оне́м вину́ вменя́ет? Что же ра́ди не рече́: да ве́руют я́ко несмь Тебе́ ра́вен? Подоба́ше бо от мне́ния приити́. Но егда́ у́бо зазира́шеся разоря́ти зако́на, рече́ние сие́ положи́л есть пре́жде рече́нным о́нем: «Не мни́те, я́ко приидо́х разори́ти зако́на». Зде же поставля́ет го́рдость. Отню́дуже, что тре́ба бя́ше обхоже́ния толи́каго и гада́нии? Довля́ше бо рещи́: «несмь ра́вен», и свободи́тися.
Что ли у́бо не глаго́ла рече́, «я́ко не творю́ во́лю Мою́»? И сие́ спокрове́нне, и ко оне́х не́мощи, и от тоя́же вины́ от нея́же и моли́тва бысть. Что есть «я́ко услы́шал Мя еси́»? Си́речь я́ко ничто́же сопроти́вно Мне к Тебе́. Я́коже у́бо е́же «я́ко услы́шал Мя еси́», не сие́ есть явля́ющаго, я́ко Сам не возмо́же, [а́ще бо сие́ бы́ло бы не неможе́ние то́кмо бу́дет, но и неве́дение, а́ще у́бо пре́жде е́же моли́тися не ве́дяше, я́ко хо́щет услы́шати Бог, а́ще и не ве́дяше, ка́ко глаго́лаше «я́ко поиду́ да возбужу́ его́»?] - я́коже у́бо сие́ не не́мощи, но единомышле́ния: си́це и е́же «всегда́ Мя послу́шаеши». Или́ сие́ есть рещи́, или́ я́ко и непщева́нию о́нех рече́ся. А́ще же ниже́ не ве́дяше, ниже́ не можа́ше, благоявле́нно я́ко сего́ ра́ди смире́нныя веща́ет глаго́лы, да поне́ от вели́чества уве́ришися и прину́дишися испове́дати, я́ко не недосто́инства есть, но схожде́ния. Что у́бо есть е́же «услы́шал еси́»? К не́мощи слы́шателей рече́ся. [ⷱ҇ⷱ҇Что у́бо враги́ и́стине?] Ни, рече́, но да пока́жет преиме́ние. И у́бо сие́ не бе показа́ти преиме́ние, но зело́ смири́ти Себе́ и изъяви́ти ничто́же вя́щше челове́ка име́юща. Е́же бо моли́тися - не Бо́гу, ниже́ сопресто́лну.
Зри́ши ли, я́ко ниотку́ду отъину́ду на сие́ прии́де, но безве́рия ра́ди оне́х? Зри у́бо де́ло сведе́тельствующе Его́ госпо́дьство. «Изы́де у́бо Ла́зарь свя́зан». Та́же, да не вомни́тся мечта́ние бы́ти вещь, того́ бо е́же воста́ти, е́же изы́ти свя́зану, - не ме́нше ви́дяшеся бы́ти пречу́дно, - повеле́ его́ разреши́ти, да косну́вшеся и прибли́жившеся и близ бы́вше, ви́дят я́ко вои́стинну он есть. «И рече́: Оста́вите его́ ити́». Ви́дел ли еси́ не велича́вое? Не во́дит его́, ниже́ повелева́ет с Собо́ю ходи́ти я́ко бы показова́тися.
Бы́вшу же сему́ чудеси́, о́ви у́бо чудя́хуся, о́ви же возвести́ша фарисе́ом. Что у́бо они́.?Потре́бно ужаса́тися и чуди́тися - хотя́ху Его́ уби́ти, воскреси́вшаго мертвеца́. О́ безу́мия. Во ины́х телесе́х сме́рти преодоле́вшаго, сме́рти преда́ти умы́слиша. И глаго́лют: «Что твори́м, я́ко Челове́к Сей мно́га зна́мения твори́т». Челове́ка Его́ еще́ нарица́ют, толи́ко прие́мшии указа́ния Божества́ Его́. «Что твори́м»? Ве́ровати подоба́ше, и угожда́ти, и поклони́тися. И не ктому́ непщева́ти челове́ка. «А́ще оста́вим Его́ си́це, прии́дут ри́мляне, и во́змут и язы́к наш и град». Что есть е́же хотя́т рещи́? Люде́й поколеба́ти хотя́т про́чее, я́ко име́юще бе́дствовати о зазре́нии наси́льства. А́ще бо народоводя́ща рече́ уви́дят Его́ ри́мляне, позазря́т нам о наси́льстве, и во́змут наш град. Что ра́ди, рцы ми? Еда́ бо отступле́нию уча́ше? Не повелева́ше ли дань да́ти ке́сарю? Не царя́ ли Его́ восхоте́сте сотвори́ти и бежа́? Не худо́е ли невелича́вое гоня́ше житие́? Ниже́ хра́мину име́я, ниже́ и́но что от таковы́х ничто́же.
Сия́ у́бо ре́ша, не ча́юще, но зави́дяще. Сбы́сться же и не ча́ющим им: и язы́к, и град взя́ша, егда́ у́бо уби́ша Его́. И́бо дале́че вся́каго зазре́ния быва́емая : исцеля́яй бо неду́жных, и наро́читое уча́ житие́, и нача́льником покаря́тися повелева́я: не наси́льства составля́ше, но разруша́ше.
Но от пре́жних уга́дываем рече́. Но они́ отступле́нию уча́ху, Сей же сопроти́вно. Зри́ши ли, я́ко лицеме́рие бе глаго́лемая? Что бо показова́ше таково́? Оружено́сцы ли облага́шеся и колесни́цы собира́ше? Не пусты́ни ли гоня́ше? Но да не возмня́тся страсть свою́ глаго́лати, гра́ду ре́ша бе́дствовати всему́ и е́же о́бще наве́товатися, и о после́дних им бы́ти сло́во. Не сия́ плене́ния вам вина́ бы́ша, но сопроти́вная: и сего́, и су́щаго в Вавило́н, и е́же при Антио́хе су́щаго по сих. Не е́же бы́ти у вас угожда́ющым, но е́же бы́ти в вас оби́дящым и Бо́га прогне́вающим - сие́ вас от да́нных сотвори́. Но за́висть не зрит ничто́же, но ослепля́ет ду́шу. Не кро́ткых ли научи́ Сей? На зауща́емых ли наказова́ше не сопроти́в зауща́ти? Не терпе́ти ли оби́димым? Не бо́льшее ли показова́ти усе́рдие ко е́же зле страда́ти, не́жели ко е́же ины́х зле сотвори́ти? Сия́ у́бо рцы ми наси́льство ли составля́ющаго глаго́лаше, а не наси́льство отъе́млющаго?
Нравоуче́ние шестьдеся́ть четве́ртое: О за́висти и лихоима́нии:
Но е́же рех: лю́то за́висть и лицеме́рия по́лна. Сие́ вселе́нную безчи́сленных напо́лни злых. От сего́ неду́га суди́лища испо́лнишася. От сего́ – уби́йства, и име́ний разли́чие, и любонача́льствие, и тщесла́вие. Отсю́ду пути́ обседя́тся, и мо́ре разбо́йников име́ет. Отсю́ду су́щая по вселе́нней уби́йства. Отсю́ду род наш растерза́ся. Е́же а́ще уви́диши зло - от сея́. Уже́ и в це́ркви вскочи́. И испе́рва безчи́сленая соде́ла лю́тая. Сей неду́г сребролю́бие роди́. Вся горе́ и до́лу творя́щь, и пра́ведное растлева́юще. «Мзды бо ослепля́ют очеса́ му́дрых, и я́коже брозда́ устна́м, отвраща́ет обличе́ния». Сей рабо́в вме́сто свобо́дных твори́т. О сем на всяк спира́емся день, и вя́щше ничто́же быва́ет. Звере́й быва́ем го́рши, си́рых похища́ем, вдови́ц обнажа́ем, ни́щых оби́дим, го́ре на го́ре быва́ет. «Увы́ мне, я́ко поги́бе благогове́йный от земли́». И нам есть е́же рыда́ти про́чее, и сие́ подоба́ет на всяк день глаго́лати. Ничто́же в моли́твах соверша́ем, ничто́же в совеща́ниих, ничто́же в наказа́ниих. Оста́ет про́чее е́же слези́ти. Сие́ и Христо́с сотвори́л есть, мно́га су́щых во Иерусали́мех моли́в: я́ко ничто́же приобрета́ху они́, прослези́ Сам о беде́.
Сие́ и проро́цы творя́т. Сие́ и мы да твори́м ны́не. Рыда́ния про́чее вре́мя, и слез, и мича́ния. Благовре́менно рещи́ и ны́не: «Призови́те рыда́ющия, и ко прему́дрицам посли́те, и да веща́ют». Не́гли си́це возмо́жем отврещи́ неду́га, хра́мы зи́ждущим све́тлыя, се́лы обложе́нным от хище́ния. Рыда́ти благовре́менно. Но споспеши́те мне и вы, оби́деннии. Обнаже́ннии, споспеши́те мне. Рыда́йте мне, и низведи́те мне сле́зы. Но рыда́юще не себе́, но оне́х да рыда́ем: не вас оби́деша, но са́ми себе́ погуби́ша. Вы бо и́мате Ца́рствие небе́сное, вме́сто оби́ды. Они́ же гее́нну, вме́сто приобре́тения. Сего́ ра́ди лу́чше оби́детися, а не оби́дети. Да рыда́ем их рыда́нием, не о́бщым, но от боже́ственых писа́ний, и́мже и проро́цы рыда́ша. Да рыда́им со Иса́ием си́це глаго́люще: «Го́ре, совокупля́ющии хра́мину к хра́мине и село́ к селу́ приближа́юще, да бли́жняго отъи́мут не́что: еда́ всели́стеся еди́ни на земли́? Хра́мы вели́цы и до́бры, и не бу́дут живу́щии в них». Да рыда́ем с Нау́мом, и да рече́м со оне́м.: «Го́ре зи́ждай в высоту́ хра́мину свою́». Наипа́че да возрыда́ем их, после́дующе Христу́ глаго́лющему: «Го́ре богатя́щиися, я́ко вза́лчете, я́ко отстоите́ мзды ва́шея и утеше́ния». Рыда́ем и да не преста́нем. А́ще же не безобра́зно - и да бие́мся, да рцем е́же проро́к «не пла́чите уме́ршаго, но хи́щника, лихои́мца, сребролю́бца, несы́таго». Что ра́ди ме́ртвых рыда́е, о ни́хже ничто́же есть соверши́ти про́чее? Да возрыда́ем сих, о ни́хже есть и преложе́ние. Но нам рыда́ющим, не́гли они́ смею́тся? И сие́ рыда́ний досто́йно, я́ко смею́тся, о ни́хже подоба́ет пла́кати. А́ще у́бо оша́ялися бы от рыда́ний на́шых, подоба́ше преста́ти рыда́ющым я́ко хотя́щым испра́витися. Но поне́же нечу́вствене пребыва́ют, да пребыва́ем мы пла́чуще: не бога́тых про́сте, но сребролюби́вых, лихои́мцев, хи́щников - есть бо и бога́тством в потре́бное де́йствовати, егда́ в тре́бующих изнуря́ем. Лихоима́ние же укори́зна есть и осужде́ние и оглаго́лание. Да рыда́ем у́бо. Не́гли бо не́когда бу́дет исправле́ние. А́ще и впа́дшии не свободя́тся, но ини́и не паду́т в лю́тое, но сохраня́тся. Бу́ди же и оне́х свободи́тися неду́га, и ино́му ни еди́ному же впа́сти, да о́бще вси обеща́нных получи́м благы́х благода́тию и человеколю́бием Го́спода на́шего Иису́с Христа́, И́мже и с Ни́мже Отцу́ сла́ва со Святы́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́кы веко́в. Ами́нь.
По второй кафизме:
Чтутся седальны по обычаю.Еди́н же не́кто от них Каиа́фа, архиере́й сый ле́ту о́ному, рече́ им: Вы не ве́сте ничто́же, ниже́ размышля́сте, я́ко поле́зно есть вам да еди́н челове́к у́мрет за лю́ди, а не весь язы́к поги́бнет:
«Углебо́ша язы́цы в па́губе ю́же сотвори́ша, в се́ти сей ю́же скры́ша увязе́ нога́ их», - сие́ о иуде́ох бысть. Они́ бо глаго́лаху уби́ти Иису́са, да [не] прии́дут ри́мляне и во́змут их и язы́к и град. Но егда́ у́бо уби́ша, сия́ пострада́ша. И я́же я́ко избега́юще соде́яша, сия́ егда́ соде́яша не избежа́ша. Но убие́нный у́бо на небесе́х есть, уби́вшии же гее́нну насле́дуют: и́бо не сия́ смотря́ху, но что? «Хотя́ху рече́ уби́ти Его́ от дни о́ного», ре́ша бо «я́ко прии́дут ри́мляне и во́змут нашь язы́к и град». «Еди́н же не́кто от них Каиа́фа, архиере́й сый ле́ту о́ному, рече́», безсту́днейшь сый от мно́гих: «Вы не ве́сте ничто́же». Я́же они́ сомнева́хуся и в чи́ну сове́та предлага́ху: глаго́лаху бо «что сотвори́м?», сие́ сей безсту́дне и наго́ю главо́ю и с лю́тостию возопи́. Что бо рече́? «Вы не ве́сте ничто́же, ниже́ размышля́ете я́ко поле́зно есть вам, да еди́н челове́к у́мрет, а не весь язы́к поги́бнет». Сие́ же не рече́ о себе́, но прорече́ архиере́й сый. Зри́ши ли, ели́ка архиере́йския о́бласти си́ла? Поне́же у́бо отню́д сподо́бися свяще́нства, а́ще и недосто́ин сый ве́щи, прорече́ не ве́дый е́же глаго́лаше. И устна́ми то́кмо де́йствоваше благода́ть, скве́рнаго же се́рдца не косну́ся. Мно́зи у́бо и и́ни бу́дущая ре́ша, недосто́йни су́ще: Навуходоносо́р, фарао́н, Валаа́м - и всех вина́ я́вствена. А е́же глаго́лет, таково́ есть: Вы седи́те, и еще́ лени́вейше ве́щи внима́ете, и не ве́сте еди́ного му́жа спасе́ния о о́бщем пренебрещи́.
Зри, коли́ка Ду́ха си́ла! От мы́сли лука́вы возмо́же глаго́лы произнести́ проро́чества по́лны чу́днаго. Ча́да Бо́жия язы́чников нарица́ет евангели́ст, хотя́щых бы́ти, я́коже у́бо и Сам рече́: «И и́ны овца́ име́ю», и Сам от бу́дущаго сия́ нарица́я. Что же есть «архиере́й сый ле́та о́ного»? Со ины́м и сие́ растле́ся: не ктому́ бо вре́мя всей жи́зни свяще́нствоваху, но ле́то. От него́же бы́ша ку́пленыя нача́льства. Но оба́че и си́це, близ бе еще́ Дух. Егда́ же ру́ки воздвиго́ша на Христа́, тогда́ их оста́ви и пре́йде на апо́столов.
И сие́ катапе́зма изъяви́ла есть раздира́ема, и Христо́в глас глаго́лющий: «Се оставля́ется дом ваш пуст». И Ио́сип по ма́ле быв вре́мени рече́ не́ких а́нгелов еще́ предстоя́щых и ожида́ющих, а́ще не восхотя́т они́ преста́вити, оста́вити их. Доне́лиже бо виногра́д стоя́ше, вся бы́ша. Егда́ же Насле́дника уби́ша, не ктому́, но погибо́ша. И я́коже ри́за све́тла от о́трока непотре́бна иуде́й, Бог благода́рным рабо́м даде́ су́щым от язы́к, о́нех пусты́х оста́вль и нагы́х. Не ма́ло же сие́ бе е́же и врагу́ проро́чествовати сия́. Сие́ и ины́х прито́ргнути можа́ше по его́ у́бо произволе́нию, сопроти́вне случи́ся. Поне́же бо у́мре, сего́ ра́ди бу́дущия му́ки свободи́шася ве́рнии.
Что есть «да соберу́т»? Су́щых дале́че и су́щых близ еди́но те́ло сотвори́л есть: в Ри́ме седя́й, инде́яном уд непщу́ет себе́ бы́ти. Что сего́ собра́ния ра́вно? И всем глава́ Христо́с. «От о́ного дни совеща́ша иуде́и, да убию́т». И у́бо пе́рвие иска́ху, глаго́лет бо: «Сего́ ра́ди иска́ху Его́ иуде́и уби́ти». «Что Мя и́щете уби́ти?». Но тогда́ у́бо иска́ху уби́ти, ны́не же утверди́ша изволе́ние. И я́ко де́лом, ве́щию де́йствоваху. «Иису́с же не ктому́ со дерзнове́нием хожда́ше во Иуде́и». Па́ки челове́чески Себе́ соблюда́ет, и ча́сте сия́ твори́т. Вину́ же рех, ея́же ра́ди мно́жицею отъи́де, и отлучи́ся, и ны́не близ пусты́ни пребыва́ет во Евфра́фе, и та́мо живя́ше со ученики́ Свои́ми. Ка́ко непщева́ше мути́ти ученико́в, зря́щи Его́ челове́чне спаса́ема? Никто́же про́че после́дова, пра́знику бо су́щу близ. Си́и же егда́ вси ра́довахуся и торжествова́ху, тогда́ кры́ются, тогда́ в беда́х суть, но оба́че ожида́ху . И́бо в Галиле́и, па́сце су́щи, и ски́нии потче́ния кры́яхуся. И па́ки по сих пра́зднику су́щу. Тем е́же бе́гати и е́же кры́тися, еди́ни от ины́х со Учи́телем любо́вь показу́юще. Отсю́ду рече́ Лука́ Ему́ рещи́: «Аз пребы́х с ва́ми во искуше́ниих». Сия́ же глаго́лаше, показу́я я́ко от Его́ по́мощи укрепля́ются. «Мно́зи же от страны́ взыдо́ша очи́стити себе́. И да́ша за́поведь архиере́и и фарисе́и, да и́мут Его». Чу́дно очище́ние со скверноуби́йственым произволе́нием, с мужеуби́йственою мы́слию, со окровавле́ными рука́ми. «И глаго́лаху: Мни́те ли, я́ко не прии́дет в пра́здник?». Па́схою наве́товаху, и вре́мя пра́зника творя́ху вре́мя закла́ния, си́речь зде Ему́ впа́сти подоба́ет, вре́мени зову́щу. О́ нече́стия! Егда́ мно́жайшаго тре́ба бя́ше благогове́ния, и и́же от после́дних я́ты отпуща́ти, тогда́ ничи́м же оби́девшаго улови́ти начина́ют. И́бо и уже́ сие́ сотво́рше. Не то́кмо ничто́же по́льзоваше, но и подсмея́телни бы́ша. Сего́ ра́ди ча́сте впа́дая избега́ет, и хотя́щим Его́ уби́ти сопроти́витися, и недоуме́ятися твори́т си́лы, указа́нием умили́ти хотя́. И да егда́ и́мут Его́, навы́кнут, я́ко не их кре́пости бе, но О́ного попуще́ния быва́емое. Ниже́ бо тогда́ возмого́ша Его́ я́ти, и наипа́че близ су́щи Вифа́нии. И егда́ у́бо я́ша, пове́рже их в зн́ак. «Пре́жде шести́ дней Па́схи, прии́де в Вифа́нию иде́же Ла́зарь», ядя́ше у них, и Ма́рфа служи́т и Ла́зарь ядя́ше. Сие́ же све́тлаго воскресе́ния зна́мение бе, е́же по днех мно́гих и жи́ти, и я́сти. Отню́дуже я́вствено, я́ко в хра́мине ея́ обе́д бе: а́ки бо дру́зи и люби́ми прие́млют Иису́са. Не́цыи же ре́ша, я́ко в чу́ждей хра́мине сие́ бысть.
Мари́я же не служа́ше, учени́ца бо бе. Па́ки зде духо́внейше. Не служа́ше бо я́ко зва́вши, ниже́ о́бще твори́т служе́ние, но в Него́ то́кмо обставля́ет честь, и не я́ко челове́ку приступа́ет, но я́ко Бо́гу. Ми́ро бо сего́ ра́ди излия́, и власы́ главны́ми отре́: я́же не бе́ша непщева́ние име́ющия о Нем таково́, яково́ мно́зи. Но запрети́ Иу́да о́бразом не́гли благогове́ния.
Что у́бо Христо́с? «Де́ло до́бро сотвори́ла есть в погребе́ние Мое́». Что у́бо не обличи́ ученика́ о жене́, ниже́ рече́ сие́ е́же евангели́ст рече́, своея́ ра́ди татбы́ запреща́ше жене́? Свои́м долготерпе́нием обрати́ти его́ хотя́ше. Зане́же бо ве́дяше я́ко преда́тель есть, свы́ше его́ обличи́ мно́жицею рек: «Не вси ве́руют», и «еди́н от вас диа́вол есть». Изъяви́л есть у́бо я́ко ве́дяше его́ преда́теля: не обличи́же я́вствене, но попусти́, возва́ти его́ хотя́.
Ка́ко у́бо ин рече́, я́ко вси ученицы́ сие́ проповеща́ша? И вси, и он: но про́чии не те́мже произволе́нием. А́ще кто истя́жет, что у́бо та́тю су́щу меше́ц вручи́ нищих и устроя́ти сотвори́ сребролю́бца су́ща? О́но у́бо рече́м: я́ко неизрече́нное сло́во Бог весть. А́ще же что подоба́ет и нам расмотря́ющим рече́: да вся́ко отсече́т непщева́ние, я́ко име́ний раче́нием сие́ сотвори́: и́бо дово́льно имя́ше мешца́ вожделе́ния утеше́ние - но лука́вства ра́ди мно́гаго е́же хотя́ше держа́ти, Христо́с мно́гим схожде́нием к не́му де́йствуя. Те́мже ничто́же порица́ше ему́ кра́дущу, а́ще и ве́дый загражда́я лука́вое вожделе́ние и вся́ко отъе́мля отвеща́ние. «Оста́вите ю́ рече́, в день бо погребе́ния Моего́ сие́ сотвори́ла есть». Па́ки преда́телю воспомяну́ погребе́ние рек, но не каса́ется ему́ обличе́ние, ниже́ умягча́ет глаго́л, и́бо дово́льно его́ в ми́лость вложи́ти. А́ки бы глаго́лал: тя́жек есмь и бре́менен? Но пожди́ ма́ло и отъиду́. И́бо сие́ состроя́ше, внегда́ глаго́лати «Мене́ же не всегда́ име́ете». Но ничто́же от сих зве́рствующаго и беся́щагося преклони́: и́бо и сих мно́го вя́щша и рече́, и сотвори́: и но́ги ему́ омы́ в нощи́, и трапе́зы его́ приобщи́ и соле́й, - е́же и разбо́йническия весть держа́ти душа́, - и глаго́лы и́ны веща́ти, дово́льный ка́мень умягчи́ти. И наипа́че не пре́жде мно́га вре́мени, но в са́мый той день, да ниже́ вре́мя в забы́т вложи́т, но ко всем ста.
Нравоуче́ние шестьдеся́ть пя́тое: О сребролю́бии:
Лю́то сребролю́бие, лю́то: и очеса́, и ушеса́ ослепля́ет, и зве́ря люте́йших твори́т, ни со́весть, ни дру́жбу, ни обще́ние, ни своея́ души́ спасе́ние помышля́ти попуща́юще - но еди́ною от всех оста́вивши, рабо́в свои́х твори́т я́тых, я́коже не́кое томи́тельство лю́то. И зло́е си́це го́ркия рабо́ты, я́ко и благода́ть им име́ти увещава́ет. И ели́ко у́бо а́ще ему́ па́че рабо́тают, толи́ко возраста́ют сла́достная. И си́це наипа́че неду́г неисцеле́н быва́ет. Си́це неудо́бь е́млем зверь сей. Гиези́ю прокаже́нна вме́сто ученика́ и проро́ка сотвори́. Сей су́щих о Ана́нии погуби́. Сей Иу́ду преда́теля соде́ла. Сей иуде́йских нача́льников растли́, прие́млющих мзды и обе́щников та́тем быва́ющих. Сей безчи́сленныя ра́ти введе́, кро́ве у́бо пути́, рыда́нии же и мича́нии гра́ды испо́лнивши. Сей ве́чери сотвори́ бы́ти нечи́сты, и трапе́зы сту́дны, и бра́шна законопреступле́ния напо́лни. Сего́ ра́ди идолослуже́ние нарече́ Па́вел, но ниже́ си́це устраши́. Что же ли ра́ди идолослуже́ние рече́? Име́ют мно́зи име́ния, и де́йствовати и́ми не сме́ют, но возлага́ют вну́ком и су́щым от ро́да, препосыла́юще неприкоснове́нна я́коже не́ких возложе́ний, не сме́юще косну́тися. А́ще когда́ прину́дится, я́коже непра́ведно не́что соде́лавше си́це пребыва́ют. И и́накоже, я́коже истука́на ка́менна, си́це и зла́то две́рем вверя́ет и закле́пом, вме́сто хра́ма ковче́г состроя́я и возлага́ет сосу́ды сре́бреными. Но не покланя́ешилися я́коже он истука́нному? Но вся́ко показу́еши о нем слугова́ние. Па́ки он сла́дце у́бо очеса́ и ду́шу пре́дал бы, не́жели истука́ннаго сего́: и зла́то лю́бящии. Но не поклоня́юся зла́ту, рече́. Ниже́ они́, и́долу рече́ поклоня́ются, но живу́щему в нем бе́су. Си́це и ты, а́ще и не зла́ту поклоня́ешися, но от зре́ния зла́та и вожделе́ния наска́чущему души́ твое́й - бе́су. Бе́са бо люте́йше, сребролю́бия вожделе́ние. И сему́ мно́зи наипа́че покаря́ются, не́жели и́долом ини́и. Они́ бо мно́га преслу́шают, зде́же во всех покаря́ются, и е́же а́ще рече́т сотвори́ти - покаря́ются. Что глаго́лет? Ра́тник бу́ди, рече́ враг, всем, не ве́дай естество́, пренебрези́ Бо́га, пожри́ ми себе́ - и вся покаря́ются. И истука́нным волы́ и овца́ пожира́ют. Сребролю́бие же глаго́лет: пожри́ ми свою́ ду́шу - и покаря́ешися. Зри́ши ли, якова́ и́мать ка́пища, якова́ прие́млет жре́ния? «Ца́рствия Бо́жия не насле́дят лихои́мцы», - и ниже́ си́це боя́тся. А́ще и всех вожделе́ние сие́ не́мощнейше, не бо всажде́нно, ниже́ есте́ствено: вои́стинну бо в нача́ле вложи́л бы. Ны́не же зла́то не бе испе́рва, ниже́ жела́ше кто зла́та. Но а́ще хо́щете, глаго́лю, отку́ду вни́де зло́е. Ко́ждо су́щаго пре́жде себе́ ревну́юще, простро́ша неду́г, и не хотя́щаго, предвари́вый раздража́ше. Егда́ бо уви́дят хра́мы све́тлы, и мно́жество сел, и пле́нников стада́, и сре́брены сосу́ды, и мно́го риз собра́ние - вся де́йствуют я́ко бы преодоле́ти, я́коже пе́рвии вторы́м вино́вни быва́ют, и они́ - су́щим по них. А́ще же хоте́ли бы целому́дрити, не бы́ ины́м бы́ли судия́ и учи́тели. Па́чеже ниже́ сим есть отве́т, суть бо ини́и име́ний пренебрегу́ще. И кто рече́ пренебреже́т? Е́же бо лю́то, я́ко от мно́гия зло́бы невозмо́жное ви́дится обстоя́ти, и ниже́ ве́руется кто исправля́я. Реку́ ли у́бо мно́гих во граде́х, су́щых ли в гора́х, и что приобре́тение? Ниже́ бо от сих бу́дете лу́чши. И́накоже, нам не о сем сло́во ны́не, я́кобы истощи́ти су́щая. Хоте́х бо, но оба́че поне́же бо́льше ва́ше бре́мя, не принужа́ю: но я́ко чу́жих не жела́ти наказу́ю, я́кобы от су́щых подая́ти. Мно́гих же таковы́х обря́щем, дово́льными о свои́х пеку́щихся и от пра́ведных живу́щых трудо́в. Что ра́ди не тем ревну́ем и подража́ем? Да помышля́им су́щых пре́жде нас. Не стяжа́ния ли их ста́ша, то́кмо имена́ их соблюда́юща? О́нсицы ба́ня, и о́нсицы предгра́дие и обита́ние. Не а́бие ли ви́девше поздыха́ем, помышля́юще коли́к труд претерпе́, коли́ка хище́ния похи́ти, и нигде́же ли явля́ется, но наслажа́ются ини́и о́ноговыми и́мже ниже́ ча́яше, не́гли же и враго́м, о́ному после́днюю стра́ждущу казнь? Сия́ и нас ожида́ют: вся́чески бо у́мрем, вся́чески той же коне́ц постра́ждем. Коли́к гнев, рцы ми, коли́ко изнуре́ние, коли́ки вражды́ пострада́ша? И что ли приобре́тение? Му́ка безсме́ртная, и́же ни еди́наго же получи́ти утеше́ния, и е́же не живу́щым то́кмо, но и отше́дшым осужда́тися от всех. Что же мно́гих о́бразы егда́ уви́дим возложе́нны во хра́мех, не па́че ли рыда́ем? Вои́стинну до́бре рече́ проро́к: «Оба́че всу́е мяте́тся всяк челове́к жи́вый». Смуще́ние бо вои́стинну е́же о таковы́х тща́ние, смуще́ние и молва́ изли́шняя. Но во оби́телех ве́чных сие́ несть, ниже́ во кро́вех оне́х. Зде бо ин зло стражда́, а ин наслажда́ется. Та́мо же свои́х трудо́в ко́ждо бу́дет госпо́дь, и мно́го сугу́бно прии́мет воздарова́ние. Ко о́ному у́бо да тщи́мся стяжа́нию, та́мо да строя́ем себе́ хра́мы, да почи́ем о Христе́ Иису́се о Го́споде на́шем, Ему́же сла́ва и держа́ва ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.